Nordhavnstunnelen går ind i en ny fase
Det er en ny fase på Nordhavnstunnelen i København, som nu går i gang.
Først blev der sejlet sand ind, og en stor del af Svanemøllehavnen blev fyldt op. Så blev der vibreret og banket spuns, sat sekantpæle og jord- og opløftsankre. Og nu skal Vejdirektoratets entreprenør, Besix – MTH JV, så i gang med at grave ud til selve tunnelen, som skal forbinde Østerbro og Nordhavn.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Fakta om Nordhavnstunnelen
Nordhavnstunnelen bliver en 1,4 km lang tunnel, som skal skabe mere direkte adgangsforhold til byudviklingsområderne i ydre og indre Nordhavn.
Adgangen til havneaktiviteterne i området bliver også forbedret og en stor del af den tunge trafik vil blive flyttet væk fra det øvrige vejnet på Østerbro.
Vejdirektoratet anlægger Nordhavnstunnelen i samarbejde med Københavns Kommune og By & Havn.
Kilde: Vejdirektoratet
Udgravningen her kommer til at foregå i hele 2024. Sideløbende vil arbejdet med at støbe selve tunnelen blive igangsat. Efter planen går støbningen af tunnelen i gang i løbet af sommeren 2024.
I alt skal der i løbet af året håndteres omkring 500.000 m3 jord, hvoraf størstedelen skal transporteres væk fra byggepladsen for at give plads til selve tunnelbyggeriet, lyder det.
- Vi er glade for, at vi stort set kom i mål med de støjende aktiviteter fra vibrering og hamring af spuns hen over efteråret og vinteren trods udfordrende vejr med megen nedbør og blæst, som gjorde det svært for vores entreprenør. Vi kommer heller ikke udenom en lille forsinkelse i projektet, men heldigvis ikke i et omfang, der ikke kan indhentes over de kommende måneder, siger Mette Stender, projektleder i Vejdirektoratet.
I første omgang starter arbejdet med at grave ud til tunnelen i Nordhavn. Her skal jorden ikke transporteres så langt, da den skal til et jorddepot i Nordhavn.
I løbet af forsommeren starter udgravningen så op på Østerbrosiden. Her skal en stor del af de mange ton sand, mere end 337.000 ton sand i alt, der blev fyldt i Svanemøllehavnen for et års tid siden igen fjernes i tunneltraceet. I første omgang bliver sandet genbrugt på byggepladsen til adgangsveje og til at styrke arbejdsplatformen.
- Det er rigtig meget sand og jord, vi skal have væk fra byggepladsen, og når udgravningen kommer op i kadence i løbet af foråret og sommeren, vil der forventeligt være op til 200 daglige lastbiltransporter fra Svanemøllehavnside og Nordhavn, siger Mette Stender.