23948sdkhjf

Kræver ingeniørviden som et supersygehus

Niras' ingeniører står overfor meget specielle udfordringer, når de projekterer en ny hangar i Esbjerg.
Efter hver flyvning kommer en helikopter i hangar. Her får den et gennemgående tjek for at sikre, at alt mekanisk og teknisk er i orden, så den er sikker at sende i luften igen. Alle tjek sluttes af med, at man vasker helikopteren.

En helikopterhangar er altså ikke bare en stor, tom garage, men derimod en verden af tekniske installationer. Derfor kræver opførelsen af en helikopterhangar ingeniørviden på højt niveau.

Firmaet Bel Air Aviation har derfor bedt Niras om at projektere og lede byggeriet af en ny hangar i Esbjerg ved lufthavnen.

- Det er jo ikke hver dag, vi bygger en helikopterhangar, der kan rumme tre helikoptere. Og selvom det ikke i sig selv er et stort byggeri, så kræver det lige så mange ingeniørdiscipliner som at bygge et supersygehus. Det skyldes, at en helikopterhangar stiller mange helt særlige tekniske krav, siger Jens-Eduard Schønfeldt, forretningschef og tilknyttet Niras' kontor i Esbjerg, om byggeriet.

Kirurgisk præcision i konstruktionerne
Selve anlægget, der bruges til at give helikopterne deres tjek, er hangarens epicenter af teknik. Men derudover gør man meget for at sikre gode arbejdsforhold og et godt indeklima i hangaren. Fx konstrueres hangaren, så der både er god akustik og effektiv ventilation. Gulvet skal designes, så vandet fra helikoptervask ledes væk. Derfor er kloakforhold også noget, der tænkes ind fra start i byggeriet.

Hangaren skal kunne rumme tre helikoptere og får tre porte, der hver er seks meter høje og 19 meter brede. Det kræver nogle helt særlige bærende konstruktioner.

- I Niras er vi glade for denne opgave. Det er et projekt, der kræver teknisk specialistviden og bringer hele ingeniør-paletten i brug. Vi har tradition for at arbejde tværfagligt, og det kræver denne opgave til fulde, slutter Jens-Eduard Schønfeldt.

Niras står for byggeriet i samarbejde med Arkitekterne Vejen. Hangaren skal efter planen stå klar i slutningen af 2013.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094