23948sdkhjf

Bygma-direktør: - Jeg tror, 2023 bliver det vanskeligste år

En dalende aktivitet og mørke skyer over byggeriet mærkes også hos Bygma. I sidste uge offentliggjorde byggecenterkæden årsrapporter for et 2022, der trods toplinjefremgang bød på faldende indtjening, og i den danske del af forretningen indstiller direktøren sig på et vanskeligt 2023. Som familieejet er perspektivet dog langsigtet, understreger Klaus Hadsbjerg, der derfor holder fast i planerne om fortsat ekspansion.

– 2022 startede rigtig fornuftigt med god aktivitet, og samtidig var vi på toplinjen hjulpet af prisstigninger. Faktisk var hele første kvartal fornuftigt, og så gik gassen stille og roligt af i løbet af de følgende måneder, og resten af året pegede trenden ned, opsummerer Klaus Hadsbjerg, adm. direktør for Bygma A/S.

Det er ifølge Bygma-direktøren en trend, der ikke er “mærkbart anderledes” i dag, og årets første kvartal har således budt på et aktivitetsdyk, når man sammenligner med niveauet i fjor.

– Der skal man huske, at det i 2022 var årets bedste kvartal, understreger Klaus Hadsbjerg, der ikke desto mindre er indstillet på, at kæden går et svært år i møde.

– Jeg kan ikke huske, at der før har været så tåget som nu, når vi ser ud gennem forruden, men jeg er forholdsvis sikker på, at vi skal indstille os på et lavere aktivitetsniveau – om det stabiliserer sig her, eller der kommer et yderligere dyk, det bliver det store spørgsmål, lyder det.

Han peger i den forbindelse på, at Bygma fortsat mærker effekten af den ordrebeholdning, der inden for nybyggeri blev opbygget i slutningen af 2022 og starten af 2021.

Andre opgaver

Forventningen er altså, at Klaus Hadsbjerg og holdet går en udfordrende tid i møde, men efter et par ganske hæsblæsende år er det ikke noget, der får direktørbukserne til at ryste synderligt.

– Vi skal have hænderne på rattet uden at gå i panik. Vi skal stille og roligt tilpasse os den lavere aktivitet, siger direktøren, der samtidig understreger, at der også er kommet nye arbejdsopgaver til.

– Vi har fået en del andre arbejdsopgaver i forhold til de mange nye krav og bæredygtighed og ESG-rapportering, så det kaster vi nogle ressourcer i, som ikke tidligere har været nødvendigt, forklarer Bygma-direktøren.

Kæden ser således ikke ind i, hvad Klaus Hadsbjerg betegner som en 1:1-nedskalering af omkostningerne i takt med den dalende byggeaktivitet.

– Vi tager det stille og roligt og passer selvfølgelig på. På personalesiden er der jo altid noget naturlig afgang, så vi er slet ikke ude i noget drastisk, men vi holder da godt øje med tallene, siger han.

Småt med opkøbsmuligheder

Heller ikke når det kommer til planerne om fortsat ekspansion, er et marked i nedgang noget, der får Klaus Hadsbjerg til et genoverveje strategien. For nyligt kunne Bygma slå dørene op til 10.000 kvm nybygget trælast og logistikcenter i København, og senere i år følger butiksåbninger i Svendborg og Thisted.

– Og det er nye områder for os, så der er tale om en reel geografisk ekspansion, fortæller Klaus Hadsbjerg, der gerne sætter flere ord på de geografiske overvejelser.

– København er jo bare et virkelig stort marked lige omkring, og i Thisted er der ikke ret mange aktører i området - faktisk kun en, udover os, så vi mente, at det ville være fordelagtigt for kunderne med et alternativ, forklarer direktøren, der dog har måttet sande, at det danske byggecenterkort hurtigt kan forandre sig.

– Nede i Svendborg er historien, at da Stark købte Jens Schultz, var der i og for sig også kun en enkelt aktør her, så der så vi en plads, men Davidsen viste sig at få samme idé, så nu bliver det lidt mere crowded.

Også hvad angår potentielle opkøbsmuligheder har de to store konkurrenter gennem de seneste år været med til at ændre billedet i en branche, der nu fremstår mere konsolideret end nogensinde.

– Vi er fortsat interesserede i opkøb, hvis de rigtige muligheder viser sig, men det er efterhånden ved at være et begrænset udbud. Der er selvfølgelig enkelte forretninger, der stadig kunne være interessante, men der skal aktiviteten nok have været afdæmpet en tid, før det bliver relevant – en pris, der er baseret på de seneste års indtjening, vil med stor sandsynlighed være for høj, vurderer Klaus Hadsbjerg.

Langt lys på

I er jo ikke de eneste, der har en ekspansiv tilgang – samtidig hører jeg ikke om nogen, der forventer, at de her udfordringer i markedet driver over lige med det første, ligesom der, præcis som du selv siger, lader til at herske stor tvivl om, på hvilket niveau markedet stabiliserer sig. Risikerer I ikke at investere stort i en ekspansion for så at måtte konkludere, at markedet ikke kommer tilbage på niveau?

– Det er selvfølgelig en reel risiko, men jeg tror og håber, at 2023 bliver det vanskeligste år. Medmindre der sker noget nyt geopolitisk, som ændrer på de grundlæggende parametre, tror jeg, at i år bliver det sværeste at navigere i, for uanset hvor vi ender, får vi etableret en “new normal”, spår Klaus Hadsbjerg og fortsætter:

– Når markedet når et punkt, hvor det tror på, at nu er tingene forholdsvis stabile, vil der fortsat være behov for nye boliger, og så skruer man projekter sammen, der markedsmæssigt kan afsættes, eksempelvis ved at bygge færre kvadratmeter. Har folk ikke mulighed for at købe nyt og flytte, vil nogen nok vælge i stedet at sætte i stand, og det kan give øget aktivitet på renoveringssiden.

Selvom skyerne er trukket sammen over byggeland, ser Klaus Hadsbjerg således ikke behov for at justere kursen for den familieejede byggecenterkæde.

– Med det ejerskab, vi har, er der jo langt lys på. Vi laver ikke ting om, fordi vi i 12 eller 24 måneder har at gøre med et vanskeligt marked, fastslår han.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11