Magasinet Bæredygtighed er udkommet!
LÆS MAGASINET BÆREDYGTIGHED HER!
Hvem er bange for den store stygge greenwashing?
Reduceret CO2 udledning, mindsket materialeforbrug, fremstillet efter bæredygtige metoder – alle veje fører til grønne påklistninger. Virksomheder har en naturlig interesse i promovere sig som bæredygtige - for grønt sælger.
En undersøgelse fra EU der viser, ifølge forbrugerrådet Tænk, at over halvdelen af virksomhedernes bæredygtige udsagn ikke holder hele vejen til byretten. Siden 2019 er mængden af klager over misvisende og uklare “grønne påstande” til forbrugerrådet da også nærmest eksploderet.
Her i slutningen af marts har EU-kommissionen fremlagt et forslag om, at en uvildig tredjepart skal verificere virksomhedernes grønne påstande. Det er umiddelbart kløgtigt, for hvis virksomheder kan sige hvad som helst for at sælge deres varer eller ydelser, er det både uforsvarligt og et alvorligt tilbageskridt for ægte bæredygtig omstilling. Selvfølgelig skal ytringer om bæredygtighed bakkes op af iskolde facts – alt andet ville være greenwashing.
Man kan for resten af branchen frygte, at reglerne, der skal stoppe greenwashing i sidste ende også bremser virkelysten til ny innovation. Det kræver ekstra ressourcer at tænke bæredygtigt. Hvis man er blandt dem, som går forrest i en bæredygtig dagsorden, vil man selvfølgelig gerne have lov til at vise sine resultater frem. Det betyder ikke, at der er tale om greenwashing.
Grøn læselyst!
LÆS MAGASINET BÆREDYGTIGHED HER!