Ny hane kan give guldæg
Energieffektivisering af de tekniske installationer gavner både pengepung og miljø, men forbrugerne og magthaverne er fortsat svære at overbevise.
- Desværre har branchen behandlet det faktum, at de tekniske installationer rummer et enormt besparelsespotentiale, som lidt af en hemmelighed i gennem mange år. Derfor kan det være vanskeligt at overbevise forbrugere og beslutningstagere om, at det rent faktisk giver rigtig god mening at vælge andre løsninger end isolering og nye vinduer, når man skal investere grønt, siger Velteks direktør, Willy Goldby, nyhedsbrevet og fortsætter:
- En københavnsk familie på fire personer, der hver tager bad i 10 minutter dagligt, kan ved at udskifte håndbruseren med en ny energibesparende model opnå en besparelse på minimum 190.000 liter vand og 11.000 kr. på vand- og energiregningen på blot ét år.
Ressource ej problem
Også i forhold til klimasikring af de danske hjem og virksomheder kan det betale sig at gå VVS-installationerne efter i sømmene.
- I 2011 udbetalte forsikringsselskaberne næsten seks mia. kr. i erstatning efter skybrud, blandt andet fordi kloakvand fik lov at trænge ind i boligen. Skal vi undgå de scenarier, skal boligejerne investere grønt og innovativt. I branchen er der enorm fokus på at gøre vand til en ressource i stedet for et problem, og det er en væsentlig nøgle til at løse de klimaudfordringer, vi står overfor, vurderer Willy Goldby.
Skal kende sin besøgstid
Arrangørerne forventer, at i omegnen af 8000 fagfolk vil gæste årets store VVS-messe, VVS'13, som er den største af sin slags i Skandinavien. Willy Goldby understreger, at det er nu, VVS-installatøren skal kende sin besøgstid for at få det optimale ud af den BoligJob-ordning, som forventes at genintræde om kort tid. Misser branchen denne mulighed, bliver det leverandørerne af vinduer og isolering, der fortsat vil sidde på markedet.
- Den installatør, der virkelig vil noget med sin forretning, tager personalet med til VVS'13 i Odense. Det er her, de ser de løsninger, som forbrugerne vil efterspørge fremover. Det handler om at hjælpe forbrugerne til at finde de rigtige og mest rentable besparelsesløsninger, som kan mærkes positivt på budgettet inden for kort tid og mange år ud i fremtiden, fastslår Velteks daglige leder.