Turbo på byggesager i Køge
Køges nye, store udviklingsprojekter må ikke gå ud over den almindelige byggesagsbehandling i kommunen. Derfor udvides bemandingen i Teknik- og Miljøforvaltningen.
Køge Kommune står foran en massiv udvikling, som kommer til at kræve mange administrative kræfter de næste 5-10 år. Teknik- og Miljøforvaltningen opruster derfor med tre ekstra medarbejdere, som skal sikre, at borgerne fortsat oplever en god og professionel sagsbehandling, når de henvender sig på Rådhuset. Der vil ske en styrkelse både på byggesagsområdet, vejområdet og miljøområdet.
- De store projekter er der i forvejen stor opmærksomhed omkring, så de prioriterer sig selv, fortæller borgmester Marie Stærke og fortsætter:
- Kunsten er, at det ikke må gå ud over den almindelige borgerbetjening og service til erhvervslivet. Det sikrer vi nu med tre sæt ekstra hænder.
Fra otte til fire uger
På nuværende tidspunkt er der eksempelvis en sagsbehandlingstid på almindelige byggesager på otte uger. Den vil i de kommende måneder blive bragt ned på maksimalt fire uger. Nogle sager vil endda gå endnu hurtigere.
Udvidelsen af bemandingen i Teknik- og Miljøforvaltningen gennemføres uden, at det belaster budgettet. Det skyldes blandt andet, at der forventes stigende indtægter fra byggesagsgebyrer og honorarer, mens der bruges færre penge på eksterne konsulenter.
- Jeg er glad for, at et samlet Økonomiudvalgs bakker op om at styrke sagsbehandlingen i Teknik- og Miljøforvaltningen – og at det ikke mindst er lykkedes at skabe dækning for den ekstra udgift indenfor det eksisterende budget, så det ikke går ud over andre vigtige kommunale serviceområder. Vi er en kommune i vækst, og vi skal investere i fremtiden. Men det må ikke gå ud over den øvrige service til borgere og erhvervsliv, slutter Marie Stærke