Godt år for midtjysk køkkenproducent
Kitchn Nettoline A/S trodser de dystre toner fra køkkenbranchen og melder om øget omsætning og markant forbedret bundlinje.
- Det er et tilfredsstillende regnskab og resultat, som vi lige har fremlagt – specielt markedet og branchen taget i betragtning. Bag resultatet ligger to væsentlige faktorer. Dels har vi formået at skabe en omsætningsfremgang, dels har vi optimeret vores omkostningsniveau til den faktiske aktivitet i firmaet, siger administrerende direktør Jan Thomsen.
Et trængt hjemmemarked
Den øgede omsætning er hentet på firmaets primære eksportmarkeder, hvorimod det danske hjemmemarked fortsat er yderst trægt og præget af den lave aktivitet på boligmarkedet.
- Der er ingen tvivl om, at Danmark er et presset marked i øjeblikket. Mange store butikker er yderst presset af høje faste omkostninger, hvorved økonomien bliver meget stram, når kunderne udebliver. Heldigvis har vi valgt en anden struktur blandt vores forhandlere. Vi stiller konkurrencedygtige produkter, lokal markedsføring og masser af forhandlingsrum til rådighed for vores forhandlere, siger Jan Thomsen.
På den måde kan forhandlerne agere 100 procent lokalt og tilpasse kampagner, markedsføring og indsats til de forhold, som deres område byder dem.
- Vi tror på at fremtidens detailhandel vil være lokalt funderet i langt større udstrækning end store internationale franchisekæder – i hvert fald, når vi taler køkken, bad og garderobe, siger Jan Thomsen.
Detailleddet tilført ressourcer
Resultatet for 2012 kunne ifølge direktøren have været bedre, men Kitchn Nettoline har valgt at bruge mange ressourcer på at støtte forhandlerne for at gøre dem i stand til at 'handle' med kunderne. Overskuddet i 2012 gør, at Kitchn Nettoline følger en gammel tradition om at være overskudsgivende – tidernes ugunst til trods.
- Vi har over 20 år på bagen som overskudsgivende virksomhed, hvilket sammen med vores yderst stabile ejerforhold giver os et godt afsæt til fremtiden. Det er helt klart, at specielt det danske marked i de næste åringer vil være præget af ”giganternes kamp” på detailmarkedet. Mange betragter dette som en trussel for branchen. Vi betragter det som en mulighed, hvor vi kan udnytte vores position til fortsat at skabe vækst. Forventningerne til 2013 er derfor fortsat positive, slutter Jan Thomsen.