16 faldefærdige bygninger er revet ned
Med støtte fra regeringens nedrivningspulje har Haderslev Kommune revet 16 faldefærdige bygninger ned, og det har pyntet rundt omkring i de små lokalsamfund.
- Vi er sluppet af med 16 faldefærdige bygninger, og det har pyntet i de små lokalsamfund. I mange tilfælde har borgerne selv haft et ønske om at få gjort noget ved ejendommen, men det har måske virket for uoverskueligt at gå i gang, så det er rart, at vi har kunnet hjælpe, og i langt de fleste tilfælde har vi lavet frivillige aftaler om nedrivning, siger formand for Udvalget for Plan og Miljø, H. P. Geil.
I Fole gik kommunen på opfordring fra byens borgere ind og købte en grund med et faldefærdigt hus, som så blev reddet ned, og nu kan landsbyens borgere bruge arealet som rekreativt område. Et andet sted i kommunen har ejeren planer om at udstykke den ryddede grund som byggegrunde.
Nedrivninger skal skabe liv
- Hele ideen med nedrivningspuljen er netop at skabe liv på landet, og vi har ikke kun revet grimme bygninger ned, men også sat gang i nogle gode projekter til glæde for omgivelserne, siger H.P. Geil.
En af dem, der har fået sin ejendom revet ned, er Jens Henrik Hansen. Han bor på Strandelhjørn Bygade og købte for nogle år siden naboejendommen, fordi der var noget jord til, som hans heste kunne græsse på, men der stod også et faldefærdigt hus fra 1716, som var meget ringe.
- Vi havde flere gange snakket om, at vi skulle have revet det ned, men jeg havde selv problemer med at få det gjort, så det var borgerforeningen, der foreslog, at den skulle rives ned, og den var jeg med på, siger Jens Henrik Hansen.
I dag er huset jævnet med jorden, og der er pænt ryddet op.
- Vi har fået plantet en hæk ud mod vejen, og nu er vi ved at lave køkkenhave og legeplads og glæder os bare til forår og sommer, så jeg er rigtig glad for, at vi fik det revet ned, siger Jens Henrik Hansen.
Det har kostet cirka 1,7 millioner kroner at rydde op og rive ned på de 16 grunde. Staten har via sin nedrivningspulje støttet med 1,3 millioner kroner, og resten har Haderslev Kommune betalt.