Frederiksberg sætter fart på byggesager
Det seneste års indsats for at få nedbragt behandlingstiden på byggesager i Frederiksberg Kommune er lykkedes.
- En både kompetent og hurtig byggesagsbehandling er en meget vigtig kommunal ydelse – både for borgere og for erhvervsliv. Derfor har jeg været meget opmærksom på den indsats, forvaltningen har sat i gang, og jeg er glad for, at den nu viser resultater. Nu skal vi fortsætte den gode udvikling ved hjælp af en handlingsplan, der skal sikre en endnu stærkere byggesagsbehandling til fordel for borgere og erhvervsliv, lyder det fra Jørgen Glenthøj, borgmester i Frederiksberg Kommune.
Vejledninger letter processen
By- og Miljøudvalget i Frederiksberg Kommune nikkede på et møde mandag ja til status på handlingsplanen. Den byder blandt andet på vejledninger for altaner, skilte elevatorer badeværelser og vinduer. Vejledninger, der har været med til at minimere den tid, den enkelte sag tager. Og som er gjort nemmere tilgængelige på kommunens hjemmeside, så borgerne allerede inden de søger kan benytte sig af vejledningerne.
Formand for udvalget Jan E. Jørgensen (V) lægger stor vægt på det målrettede arbejde:
- Det er en proces, der stadig er i gang, og vi skal have konstant fokus på den, også fra politisk hold. Nu har vi i denne omgang nikket til et servicemål på maksimalt fem ugers sagsbehandling – men jeg mener afgjort, at vi bør kunne gøre det endnu bedre på sigt. Det skal vi i hvert fald stræbe efter, siger han.
Ansøgningerne screenes
Den hurtigere sagsbehandling skyldes blandt andet en ny proces, hvor nye byggeansøgninger screenes inden for et par dage, efter de er modtaget. Det har bevirket at en del sager behandles i løbet af få dage, og ansøgere får byggetilladelse efter fire dages behandling.
Noget af det, der typisk kan tage lang tid, er hvis en borger eller en virksomhed i en byggesag ikke har sendt alle relevante oplysninger, og kommunen skal skrive tilbage for at bede om dem. Med den nye screeningsprocedure, oplever næsten halvdelen af ansøgerne, at de indenfor et par dage har besked om hvilket materiale der mangler, for at deres ansøgning kan behandles.
- Det er en forbedring, der sikrer en bedre dialog mellem kommunen og ansøger. Hvis ansøgningen mangler oplysninger, får vedkommende hurtigt besked om det, og så kan vedkommende handle frem for bare at vente, så sagen kommer hurtigere i gang, siger Jan E. Jørgensen.
De nye servicemål gælder i første omgang til 1. november i år. Så skal udvalget tage stilling til dem og udviklingen igen.