Køkkengigant effektiviserer sig ud af krisen
Nobia Danmark, selskabet bag HTH, Invita og Uno Form, kom ud af 2012 med et plus på 96 mio. kr. efter skat. Fremgangen er et resultat af markant forbedret produktivitet.
I et interview med dagbladet Børsen fortæller administrerende direktør Lars Bay-Smidt, at virksomheden har haft succes med en strategi, hvor der er satset målrettet på at øge produktiviteten og fokusere salget omkring de skandinaviske markeder.
- Krisen fik os til at trimme hele organisationen, og vi har siden 2008 øget produktiviteten med 35 procent. Det har givet os en konkurrencefordel og en pæn eksportfremgang i Norden, siger Lars Bay-Smidt til Børsen.
Nobia Danmark satser på at øge sin omsætning til 2 mia. kr. i løbet af de næste to år. Væksten skal først og fremmest hentes på eksportmarkederne, som i dag står for omkring 35 procent af den samlede produktion. Fokus er dels på at øge antallet af butikker i Norden og dels at komme i gang på andre markeder i det nordvestlige Europa. Nobia Danmark er heller ikke færdig med at effektivisere endnu, og i runde tal forventer Lars Bay-Smidt, at produktiviteten kan forbedres med yderligere 10 procent.