Indtjeningen dykker hos Velux
Omstilling til nyt produktprogram sætter sit præg på driftsresultatet, som i 2012 svandt ind til under en femtedel.
Velux har skruet markant op for udviklingen af nye produkter, og dette, sammenholdt med den fortsatte krise i branchen, kan mærkes på bundlinjen:
- Det rammer forskelligt, men når det går langsommere i lande som især Tyskland, men også Frankrig og England, så mærker vi det, siger Jan Lundsgaard Jensen i et interview med dagbladet Børsen.
Omsætningen er i 2012 faldet med godt 600 mio. kr. til 10,9 mia. kr., mens indtjeningen fra driften er reduceret med over 400 mio. kr. På bundlinjen er resultatet faldet fra 558 til 304 mio. kr., hvilket er under en tredjedel af resultatet i 2010.
Resultatet er dårligere end forventet, og i 2013 forventer Velux endnu et hårdt år. Ifølge Jan Lundsgaard Jensen budgetterer man med en flad toplinje, og produktomstillingen vil forsat have en negativ, resultatmæssig effekt.
- Den omstilling har en resultatmæssig effekt, fordi man ikke kan være lige så effektiv, når man starter nyt op sammenlignet med noget, man har produceret gennem flere år, forklarer han til Børsen, men understreger samtidig, at Velux ikke har tabt markedsandele.