Serviceordning skaber jobs i mange VVS-firmaer
I 6 ud af 16 VVS-firmaer, som Aalborg Forsyning, Varme samarbejder med omkring Fjernvarmens Serviceordning, har man ansat flere på grund af serviceordningen.
Fjernvarmens Serviceordnings-konceptet går ud på at give fjernvarmekundernes anlæg et vedligeholdelsestjek hvert andet år og et hovedeftersyn hvert sjette år. Aalborg Forsyning, Varme har over det seneste halve år kørt en kampagne for at få kunderne til at tilmelde sig ordningen.
- Vi er meget tilfredse med antallet af kunder, der foreløbigt har tilmeldt sig ordningen. Det er rigtig godt at henvise til de velkvalificerede VVS-firmaer i Aalborg og omegn, som kunderne kan vælge mellem. Og det viser sig også, at ordningen giver merarbejde til VVS-firmaerne, fortæller Flemming Mostrup Kielgast, varmeforsyningschef i Aalborg Forsyning, Varme.
Flere arbejdspladser
En opgørelse viser, at 6 ud af 16 af de VVS-firmaer, som Aalborg Forsyning, Varme samarbejder med, har ansat flere på grund af serviceordningen. Derudover har to yderligere planer om at ansætte flere medarbejdere på grund af de mange ny kunder.
- Vi er rigtig glade for at være med til at sætte skub i beskæftigelsen samtidig med, at vi kan levere billig fjernvarme til kunderne. Det har været afgørende for os, at de lokale VVS-installatører er klædt godt på til jobbet og sikrer et højt kvalitetsniveau i både eftersyn og vedlighold, fortæller rådmand for Forsyningsvirksomhederne, Tommy Eggers.
Skal finde energibesparelser
Målet med Fjernvarmens Serviceordning er blandt andet at nedsætte forbruget i den enkelte ejendom.
- Undersøgelser viser, at der er fejl på 50 % af alle fjernvarmeanlæg – fejl, som er årsag til, at der bliver brugt for meget fjernvarme. Og som forsyningsselskab er det vores ansvar og forpligtelse at finde veje til energibesparelser. En bedre udnyttelse af varmen hos vores kunder betyder netop energibesparelser, så også derfor er vi rigtige glad for, at så mange af vores kunder har tilmeldt sig ordningen, fortæller Flemming Mostrup Kielgast.