23948sdkhjf

NIRAS projekterer Danmarks længste dalbro

NIRAS har vundet kontrakten på at projektere den nye motorvejsbro over Funder Ådal et par kilometer vest for Silkeborg. Broen får en længde på 740 meter og bliver dermed Danmarks længste bro på land til dato.
Vejdirektoratet er bygherre på broen, der bliver en del af den nye motorvejsstrækning mellem Silkeborg og Herning. Den forventes færdig i 2010 og kommer til at koste omkring 225 mio. kroner. Det bliver NIRAS der skal projektere den 740 meter lange bro over Funder Ådal.

Speciel byggemetode skåner miljøet
Den imponerende bro er designet sammen med Landskabsarkitektfir-maet Thing & Wainø og arkitekt Kresten Bloch. Dalbroen kommer til at bestå at to tvillingebroer, der svæver 30 meter over det smukke is-tidslandskab. De to tvillingebroer løber parallelt med hinanden adskilt af en én meter bred luftspalte. Broerne har hver ni store spænd på op til 85 meter.

Christian von Scholten fra NIRAS’ broafdeling forklarer:

- Vi har valgt en byggemetode, taktvis fremskubning, der er velegnet til sårba-re eller svært tilgængelige områder eller til broer, der kræver høje bro-piller. En brosektion på omkring 25 meter støbes hver uge i en statio-nær støbeform. Sektionen skubbes derefter frem, når betonen har opnået tilstrækkelig styrke, og sektionerne støbes sammen kontinuerligt og spændes sammen med spændkabler.

Han fortsætter:

- På den måde vokser brodragerens længde, efterhånden som broen skubbes ud sektion for sektion. Når den ene bro på ca. 740 meter er skubbet på plads, starter man på at skubbe den anden tvillingebro over til den anden side af dalen.

Metoden er med til at give store ingeniørmæssige udfordringer, men skåner det specielle miljø i ådalen blandt andet fordi, der ikke skal store stilladser op. En anden væsentlig fordel ved metoden er at byggetiden er kortere end for mere traditionelle metoder, hvilket i sidste ende er med til at gøre prisen for broen meget konkurrencedygtig.

En bro med flere rekorder
Der bliver ikke kun tale om Danmarks til dato den længste dalbro. Det er også kun anden gang, at den specielle byggemetode anvendes i Danmark. Den første var, da broen over ca. 15 spor i banegraven mellem Fisketorvet og Dybbøls station i København blev bygget.

NIRAS skal projektere broen for det tyske totalentreprenørkonsortie Dywidag+Züblin. Firmaet vandt projektet sammen med NIRAS foran flere kendte danske bro entreprenørfirmaer og brorådgivere.

I Tyskland er broer som Funder Ådal-broen ikke ualmindelige. Dette skyldes de mere kuperede tyske landskaber.

- Det var derfor naturligt for NIRAS at kigge sydover for at henvende sig til en erfaren entreprenør med speciale i at bygge sådanne brotyper, fortæller Christian von Scholten.

Kilde: NIRAS

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082