Milliardomsætning på danske opfindelser
Rapport fra Teknologisk Institut vidner om stor værdi af danske opfindelser – Især når de får hjælp på vejen fra ide til marked. GTS-instituttet, der driver Opfinderrådgivningen påviser, at der de seneste fem år, alene på 20 ideer, er skabt global omsætning på 1,1 mia. kr.
Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut har de sidste 51 år, fortroligt, uafhængigt og gratis hjulpet borgere i Danmark videre med deres ideer med det primære formål, at ideerne bliver til opfindelser, produkter og services. Gennem licensformidling til eksisterende virksomheder, skaber de værdi for samfundet i form af arbejdspladser og omsætning.
“Gode ideer fra danske borgere, som bringes til virkelighed, har en kæmpe betydning for Danmark. I Opfinderrådgivningen hjælper vi hvert år tusindvis af iderige danskere med at undersøge deres gode ideer, og vi er eksperter i at formidle licensere opfindelser til eksisterende virksomheder. Hvis, og når, en ide er moden til det, hjælper vi med at skabe kontakt til interesserede virksomheder og sikre et samarbejde mellem opfinderen og virksomheden. Det smarte er, at allerede etablerede virksomheder har de muskler der skal til, når ideen for alvor skal introduceres til markedet”, fortæller centerchef Lene Grønning, der er leder af Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut.
Fuldt fokus på idéen
Ifølge Lene Grønning har alle mennesker en evne til at tænke kreativt, tænke nyt og til at foreslå løsninger, der udfordrer det eksisterende. Hun påpeger dog, at vejen fra idé til virkelighed ikke er uden udfordringer og faldgruber. Mange vælger at gå iværksættervejen og lægger herefter mange kræfter i at skabe en virksomhed ud fra en enkelt idé, som er opstået.
“Det betyder ofte, at det tager meget lang tid at etablere sig i markedet og få rejst kapital til både markedsføring og produktion. Desværre taber iværksætterne ofte pusten og de gode ideer lægges væk igen. Som opfinder etablerer man ikke egen virksomhed, og derfor kan man beholde fokus på ideen gennem hele udviklingsfasen og arbejde sig frem mod en kommercialisering af ideen gennem licenssalg til eksisterende virksomheder”, siger Lene Grønning.
Den metode er derfor en attraktiv og værdiskabende forretningsmodel for både opfinderen og de virksomheder, som ender med at indgå en fælles licensaftale. I denne aftale har virksomheden rettighederne til at sælge produktet eller ydelsen og opfinderen modtager en aftalt royalty af salget.
Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut er finansieret af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen som en resultatkontrakt og er gratis til rådighed for alle danskere og de deltagende virksomheder.
Foto: Teknologisk Institut