23948sdkhjf
Del siden
Annonce

En kommentar til et nyt "fælles" kodeks for udbud

Anders Dyrholm: "Vi skal gøre det nemmere at deltage i udbud - Danske Arkitektvirksomheder og FRI er på rette spor, men vi skal videre."

Danske Arkitektvirksomheder og Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI har offentliggjort et fælles kodeks for bedre udbud. Spændende!

Nu har jeg læst mere op på det, og jeg har et par kommentarer.

For det første synes jeg det er ærgerligt at man ikke har inviteret flere interessenter til bordet. Byggeriet er ikke kun ingeniører og arkitekter - uden det udførende led, kommer vi ikke langt. Jeg undrer mig derfor over hvorfor man ikke har DI Byggeri og Bygherreforeningen med. Som samlet branche havde man stået endnu stærkere, og jeg tror byggeriet generelt har masser at byde ind med.

Jeg er helt med på at arkitekter og ingeniører ofte indtager rollerne som både udbuds- og bygherrerådgivere, men i sidste ende er det jo bygherren der bestemmer hvordan det enkelte udbud indrettes. Tænk om man kunne være blevet enige om noget alle kunne nikke til?

Men når det er sagt, så synes jeg faktisk det som man er kommet med, ser rigtig fornuftigt ud. Rigtig mange opgaver og projekter bliver sendt i udbud med mange unødige og omstændige krav, hvilket gør udbudsprocesserne mere komplekse end de behøver at være.

En ting som det altid er værd at huske på er, at der kun er én til at betale - og det er kunden.

 Så når man gør udbudsprocesserne mere komplekse, ja så skal leverandørerne investere flere ressource i at byde på opgaven og ressourcerne hænger ikke på træerne.

Omkostningerne ved udarbejdelse af tilbuddet skal jo dækkes af de penge som leverandøren tjener på de projekter de faktisk vinder. I sidste ende bliver det hele bare dyrere for bygherren.

Jeg har selv været med fra sidelinjen i snart 15 år, og i al den tid er udviklingen desværre kun gået én vej. Det er som om man tror at man får mere succesfulde projekter ved at lave enormt omfattende udbudsrunder. En simpel empirisk gennemgang viser dog at det ikke er tilfældet. Faktisk har de sidste 15 år budt på en jævn stigning i voldgiftssager. Siden 2010 har voldgiften behandlet mere end 5.000 sager. Den lader vi lige hænge lidt…

Mit eget speciale er referencer og CV'er til brug ved PQ'er og tilbud.

Jeg plejer at sige at CV'er og referencer er fantastiske, fordi de giver mulighed for at tale om faktiske forhold - noget man 𝒉𝒂𝒓 leveret - i stedet for at snakke om fugle på taget, i form af hvad man 𝒗𝒊𝒍 levere.

Som I alle andre brancher, så er nogle bare dygtigere end andre. Hvis vi skal have transaktionsomkostningerne ned, så skal tilliden op. Tillid til at de som har kompetencer og erfaring ved hvad de laver. Også selvom de ikke har brugt 400 timer på detailprojektering, som en del af tilbuddet.

 Men det kræver at bygherrerne og disses rådgivere skruer på deres tildelingskriterier.

 Jeg vil derfor foreslå følgende, hvis man gerne vil forenkle udbudsprocessen.

  1.  Mindre ulønnet projekterings-, skitse-, analyse- og beregningsarbejde.
  2. Mindre vægt på laveste pris (enhver idiot kan dumpe prisen, og finde undskyldninger for ekstraregninger senere - det får vi ikke gode projekter af).
  3. Mere vægt på erfaring og kompetencer.

Næste gang der skal defineres anbefalinger til udbudsprocessen, så ringer I bare.

Orbit Online A/S
Åbogade 25A
8200 Århus N
Århus Kommune
Danmark
CVR nummer: DK30800982
P nummer: 1013535872

Kontaktperson

Anders Dyrholm
Client Develop Manager
+45 29878872 and@orbit.online

Send til en kollega

0.047