23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Hvor går offergrænsen?

Hvis man som maler udfører et mangelfuldt arbejde eller anvender et mangelfuldt produkt, har man pligt til at udbedre manglerne for egen regning - men der er undtagelser.

Hvis et malerfirma har udført mangelfuldt arbejde eller anvendt mangelfulde produkter, har malerfirmaet pligt til at udbedre manglerne for egen regning. 

Men der er dog undtagelser. Et eksempel kunne være, at der males i et bestemt glanstrin på en hel skole, og når afleveringen står for døren, finder parterne ud af, at der er malet i den forkerte glans i forhold til det, der er beskrevet. Samtidig har bygherren mistanke om, at malerfirmaet måske har forsøgt at spare lidt penge ved indkøb af maling med lavere glans end det, der var bestilt. 

Bygherre kræver nu hele skolen malet om samt eventuelt er­statning, fordi skolen ikke kan tages i brug til planlagt tid. 

Her er det så at offergrænsen iflg. AB18 § 51 og AB92 § 33 kan træde i kraft og malerfirmaets afhjælpningspligt (og bygherres af­hjælpningskrav) kan bortfalde. 

Og hvorfor så det? Fordi, der sikkert er valgt en høj glans på grund af høje krav til funktionaliteten. Men hvor meget bliver denne nedsat, fordi maleren har malet i et lavere glanstrin? I hvert fald ikke så meget, at det kommer til at stå i mål med udbedringsomkostningerne. Med andre ord, hvis afhjælpningen er forbundet med uforholdsmæssigt store udgifter i forhold til, hvad man får ud af denne afhjælpning, kan denne bortfalde.

Læs den faglig tekniske artikel Hvor går offergrænsen? i Danske Malermestre No. 6 i 2023 

Foto Brian Rasmussen

 

 

Danske Malermestre
Islands Brygge 26, 5.
2300 København S
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK61834710
P nummer: 1003147310

Kontaktperson

Annika Ipsen
Kommunikationsansvarlig
+45 61779770 aip@malermestre.dk

Send til en kollega

0.047