SYSTRA har leveret teknisk rådgivning på M4 til Ydre Nordhavn
Nordhavns udvikling suppleres med en forlængelse af metrolinjen M4 fra Orientkaj Station. SYSTRA har i 2022 og 2023 bistået Metroselskabet med teknisk rådgivning til en teknisk udredningsrapport for både Civil Works (stationer og viadukter mv.) og transportsystemet for to mulige linjeføringer.
Høje klima- og miljøambitioner
SYSTRA har fået til opgave at udrede to mulige linjeføringer i Ydre Nordhavn, som understøtter bylivet og bidrager til at opnå Metroselskabets høje ambitioner til klima- og miljømål.
Metroselskabet ønskede som minimum en CO2-reduktion på 30 % i Udredningsfasen og gerne mere i forhold til et veldefineret basisscenarie, som var den eksisterende metrolinje til Orientkaj Station.
SYSTRA er lykkedes med denne målsætning ved at inkludere følgende tre tiltag i designet:
- Mindre beton i konstruktionerne
- Anvendelse af træ i brokonstruktioner og i konstruktioner/ beklædninger på stationer.
- Anvendelse af dæmninger i stedet for broer/viadukter
Forlængelsen af M4 vil komme til at bestå af to yderligere stationer i Nordhavn – nemlig v/Levantkaj og v/Nordhavn C. Forlængelsen af metrolinjen fra Orientkaj til Nordhavn C sikrer en hurtig forbindelse mellem Ydre Nordhavn og det øvrige københavnske metronet.
Projektet indeholder flere innovative løsningsforslag som fx brug af mindre beton i konstruktionen af broer og viadukter samt anvendelse af træelementer i de bærende konstruktioner, hvilket medvirker til en signifikant opnåelse af CO2-målsætningen. Anvendelse af dæmninger i stedet for broer/viadukter rundt om endestationen har tillige medvirket til målsætningen.
Den kommende metrolinje skal på sigt betjene ca. 35.000 beboere og 28.000 arbejdspladser og forventes færdig i 2030.
Projektfakta
Kunde: Metroselskabet I/S
Projektperiode: 2022-2023
Følg os på LinkedIn og Instagram for flere nyheder om, hvad vi laver.