23948sdkhjf
Del siden
Annonce

AB 18 komplekset for praktikere

Brug to effektive dage med Entrepriseret - og bliv skarp på AB 18 og ABT 18.

Du får en øget forståelse af de juridiske regler, der regulerer udbud og forholdet mellem bygherren og entreprenøren.

Og du får det i en helt opdateret version med erfaringer indhentet siden lanceringen af det "nye" AB-system - og endog leveret af en af forfatterne af reglerne.

På kurset gennemgår vi bl.a.:

  • Introduktion til aftaleret
  • Grundlæggende principper ved offentlige udbud
  • De enkelte afsnit i AB 18, med enkelte relevante afstikkere til ABR 18 i forbindelse med entreprenørprojektering
    • Bygherrens udbud og entreprenørens tilbud, herunder håndtering af forbehold. Udbuds- og tilbudslov gennemgås oversigtlig
    • Udarbejdelse af hovetidsplan, arbejdsplan og detailtidsplan, bekendtgørelse om vinterbyggeri, ændring af tidsplaner, retten til tidsfristforlængelse eller ansvarspådragende forsinkelse – dagbøder eller erstatning – forcering
    • Underentreprise og håndtering af leverandører
    • Parternes sikkerhedsstillelse og udmeldelse af sagkyndig til efterprøvelse af træk på sikkerheden
    • Byggeriets forsikringer
    • Entreprenørens ydelser: Projektering og digitalisering, levering af materialer, udførelse af arbejdet, biydelser. Kassation under udførelsen af projektmangler, arbejdets udførelse og leverancer. 
    • Risikofordeling mellem bygherre og entreprenør. Ansvar i og uden for kontrakt
    • Kvalitetssikring, projektgennemgang, det målrettede tilsyn, ansvarsfordeling mellem bygherre, entreprenør og tilsyn
    • Bygherrens og tilsynets rolle, herunder projekteringsleder, byggeleder og fagtilsyn. Brug af projekterings- og byggemøder
    • Håndtering af ændringer, anvendelse af enhedspriser, ændringshåndteringens indvirkning på pris, tid og sikkerhed
    • Aflevering
    • Mangelsbegrebet: Mangler ved udførelsen konstateret ved og efter aflevering, herunder om materialemangler og byggetidens viden. Afhjælpningsret/pligt. Direkte og indirekte følgeskader. Produktansvar
    • Krav til reklamation, retsfortabende passivitet og forældelse
    • Betaling, indeksregulering, ekstraordinære prisstigninger, a’conto begæring, betalingsplan, slutregning, forfaldstid, betalingsfrist, forrentning samt håndtering af uenighed om betalingskrav
    • Ophævelse
    • Konflikthåndtering: Syn og skøn. Trinvis konfliktløsning: Løsningstrappe, mediation og mægling, hurtig afgørelse og voldgift
  • Tilbudsindhentningsloven for offentligt byggeri

4. - 5. september 2023 i Middelfart
20. -  21. november 2023 i Kgs. Lyngby

Læs mere

Molio
Lyskær 1
2730 Herlev
Herlev Kommune
Danmark
CVR nummer: DK63035017

Kontaktperson

Send til en kollega

0.047