Vælger kunder med omhu
Malermester Bjarne Kildahl vælger kunderne med omhu for at sikre gode arbejdsvilkår for medarbejderne. De er nemlig hans største aktiv. Mottoet er, at der sælges god kvalitet og tillid.
Malermester Bjarne Kildahl fra Malerfirmaet Kildahl i Aarhus sælger egentlig ikke malerarbejde, men kvalitet og tillid til bygherrer og byggeledelser. For hans holdning er, at det, der gives ud, er det man får igen. Det gælder internt i firmaet og i forhold til kunderne.
- Overordnet set så sætter jeg barren efter at lave kvalitetsarbejde. Jeg vil helst have erhvervskunder og vælger hoved- og totalentreprenører og arkitekter, der også styrer deres virksomheder efter det. For er en entreprenør presset, så presser de nedad. Og skal vi lave boliger, skal det højst være 100 boliger og helst ikke lofter, for det er for fysisk belastende og nedslidende for svendene, siger han.
Medarbejderne er hans vigtigste aktiv. Derfor er arbejdsmiljøet optimeret – både fysisk og psykisk. Der er 18 biler i virksomheden med 30 mand, så der er en bil per maksimalt to medarbejdere. De har også deres eget værktøj og udstyr, så ingen skal blive frustreret over, at én kollega ikke har behandlet girafsliberen eller sprøjtespartelanlægget ordentligt. Det giver mere psykisk ro – og forhindrer stress.
Læs artiklen ’Vælger kunder med omhu’
Foto Brian Rasmussen