23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Nyt digitalt værktøj skal styrke arbejdsmiljø i byggeriet

Der kan være langt mellem kontor og byggeplads, når vigtige informationer skal gives videre til medarbejderne, men virksomheden Inspectly gør nu afstanden kortere med digitalt værktøj. Løsningen får thumbs up fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus.

I en tid hvor flere og flere krav vælter ned over det udførende byggeri, er det vigtigt med præcis og direkte kommunikation til de forskellige medarbejdere. Hvordan sikrer entreprenøren sig for eksempel, at medarbejderne altid har adgang til kritiske dokumenter? Og hvordan sikrer man sig, at alle har læst og forstået vigtig information?

Virksomheden Inspectly, der laver softwareløsninger til byggebranchen, har lanceret et nyt modul til deres platform, der kan afhjælpe sådanne problemstillinger.

Modulet, der har titlen Viden & Kommunikation, gør det bl.a. muligt at kræve et swipe fra medarbejderne, hvor de kvitterer for at have læst og set vigtige dokumenter og videoer. Dertil er det muligt at undgå, at en medarbejder står uden netforbindelse og mangler adgang til kritiske dokumenter, da de bliver hentet ned på mobilen helt automatisk. Og så er den digitale opslagstavle med funktioner som automatisk oversættelse og "læs højt" med til at binde arbejdspladsen sammen på tværs af sproglige barrierer.

Vil du have BFAs konsulenttjeneste ud til en gratis gennemgang af arbejdsmiljøet i din virksomhed? Klik her!

Inspectly’s løsning og særligt det, at medarbejderne kan tilkendegive, når de har læst et dokument, får anerkendende nik fra Cathrin Wehner Rasmussen, der er konsulent ved Byggeriets Arbejdsmiljøbus.

”I byggevirksomheder er man ofte decentrale i sin struktur – dvs. medarbejderne arbejder ‘ude i marken’ og kun sjældent på kontoret. Det betyder blandt andet, at man ikke kan se sine kolleger i øjnene og se, om de har læst og forstået noget, ligesom man kan i andre virksomheder. Derfor kan det give mening at anvende en metode, hvilket kunne være et digitalt værktøj, til at sikre den accept. For når en medarbejder bekræfter overfor virksomheden, at vedkommende har læst og forstået en instruktion eller information, er der større sandsynlighed for, at medarbejderen ved, hvordan den enkelte opgave løses korrekt,” fortæller Cathrin Wehner Rasmussen.

Hun understreger også, at et IT-system til strukturering og styring af dokumenter og arbejdsmiljø kan give ensartethed og genkendelighed, hvilket er vigtigt i ambitionen om at skabe gode vaner blandt medarbejderne – og dermed styrke arbejdsmiljøet.

“Dertil skal man ikke undervurdere værdien af at kunne sove roligt om natten, når man som arbejdsgiver ved, at der er taget godt hånd om arbejdsmiljø og sikkerhedsanvisninger,” lyder det fra Torben Kovaltsenko Jørgensen, direktør hos Inspectly.

En overskuelig tilgang til medarbejderkommunikation 
Det nye digitale værktøj gør derudover medarbejderkommunikationen let og strømlinet, hvilket ikke altid er tilfældet i det danske byggeri.

”Vi ved, at kommunikationen mellem kontor og byggeplads kan være en svær ting. Nogle bruger SMS’er, andre mails eller platforme som Facebook Messenger. Udover at der kan være GDPR-problematikker, er det også svært at lave struktureret opfølgning på udsendte informationer. Hvordan sikrer du, at alle har læst? Hvordan ved du, hvem der mangler? Hvordan rykker du disse medarbejdere? Med vores nye modul til kommunikation og vidensdeling giver vi dig værktøjer til at håndtere alle disse spørgsmål,” fortæller Torben Kovaltsenko Jørgensen.

Modulet kan være med til at sørge for, at alle medarbejdere og eventuelle eksterne partnere får den samme og nyeste information – både omkring et projekt eller generel information fra virksomheden. Altså kan det agere en slags digital personalehåndbog. Herudover kan modulet bruges til at styrke det sociale i en virksomhed, hvor medarbejderne ofte er spredt udover flere geografiske lokationer. Dette understøttes især af den nye opslagstavle, der er implementeret direkte i Inspectly’s platform.

Inspectly er en dansk IT-virksomhed, der tilbyder en softwareplatform og app til at hjælpe entreprenørvirksomheder i byggebranchen i arbejdet med kvalitet og kvalitetssikring. Inspectly blev grundlagt i Aarhus i 2011, består af 21 medarbejdere og servicerer i dag mere end 750 danske virksomheder.

Byggeriets Arbejdsmiljøbus, også kaldet Bam-bus, er en mobil konsulenttjeneste, der kører rundt i landet og formidler god arbejdsmiljøpraksis til byggevirksomheder – både på hjemmeadressen og byggepladsen. Bam-bus har til formål at forbedre den forebyggende arbejdsmiljøindsats og samarbejdet om arbejdsmiljø i byggeriet.

Inspectly ApS
Lægårdsvej 24
8520 Lystrup
Århus Kommune
Danmark
CVR nummer: DK33954883

Kontaktperson

REA
Rasmus Eiby Andersen
rea@inspectly.com

Send til en kollega

0.047