En ’stålsat’ by
Hvordan kan Frederiksværks enestående industrielle arv gøres mere synlig? Det skal en arkitektkonkurrence nu give svar på.
Frederiksværk blev i 2007 udpeget som ét af Danmarks nationale industriminder. Kanalen er byens historiske skelet med vandet som driftkraft for byens historiske industrikomplekser.
Konkurrencen, som støttes af Realdania, er første etape i projektet Stålsat By. Det er Halsnæs Kommune og Industrimuseet i Frederiks Værk der står bag projektet, der skal gøre byens kultur- og bygningsarv til en attraktion for borgere og besøgende.
Realdania har besluttet at bidrage med 1, 6 mio. kr. til projektet, og rykker man nærmere den arkitektkonkurrence, der skal give svar på, hvordan Frederiksværks industrikultur kan blive et omdrejningspunkt for udvikling og vækst i Frederiksværk og hele Halsnæs Kommune.
- Jeg er utrolig glad for bevillingen fra Realdania. Nu kan vi komme rigtigt i gang med projekt Stålsat By. Der er hård konkurrence om at tiltrække nye borgere kommunerne imellem. Arbejdet med byen og byens rum er en investering i fremtiden. Jeg har en stærk tro på, at kulturarven kan være en af faktorerne til vækst, og at den kan få en positiv effekt på den lokale økonomi og fremtidige bosætning. Derfor har Halsnæs Byråd også bevilget 1.000.000 kr. til medfinansiering af arkitektkonkurrencen, siger borgmester Helge Friis.
Kulturarven som dynamo
Den kommende arkitektkonkurrence skal sætte retningen for projektet og gennemføres som et parallelopdrag. De teams, som byder ind, skal have kompetencer inden for både byplanlægning, bevaringsarbejder og landskabsarkitektur samt historieformidling, branding og borgerinddragelse.
- Vi ser projekt Stålsat By som et rigtigt godt eksempel på, hvordan en kommune kan bruge sin egen særlige kulturarv til aktivt at skabe udvikling og dynamik i byen. Projektet virkeliggør på bedste vis de tanker og visioner, som blev udviklet i vores fælles Kulturarvskommuneprojekt, siger projektleder Eske Møller om baggrunden for, hvorfor Realdania har valgt at gå ind i projektet.
Når konkurrencen er gennemført, har Halsnæs Kommune en strategi, der beskriver, hvordan en langsigtet indsats for at indrette, synliggøre og kommunikere byens historie kan gribes an. Samt en række præcise, prioriterede og langtidsholdbare forslag til:
• Fysisk omdannelse af udvalgte steder i byen, som kan understøtte en positiv udvikling af byen, livet og den lokale handel.
• Formidlingsinitiativer, for eksempel skiltning, belysning, undervisning, pod-walks og events med henblik på en markedsføring, som kan bidrage til at gøre kommunens borgere bevidste og stolte af deres industrihistorie.
• Tæt samarbejde mellem kommune og erhvervsliv.