23948sdkhjf

2.000 tons betonbro skubbes på plads

Som led i etableringen af fremtidens jernbane skal en 34 meter lang, 13,5 meter bred og ca. 2.000 tons tung betonbro skubbes 45 meter fra støbepladsen og ind under jernbanen.
Siden december 2011 har Banedanmarks entreprenør, Arkil A/S, arbejdet med at støbe den store betonbro på byggepladsen umiddelbart syd for Øster Doense og med at etablere det tilhørende vejanlæg.

Nu er betonkonstruktionen færdig og klar til at blive skubbet på plads. Det sker efter planen den 23. eller 24. oktober, afhængigt af fremdriften af de forberedende arbejder, som starter den 20. oktober.

Ikke hverdagskost
- Det er ikke hver dag, at Banedanmark skubber en så stor brokonstruktion på plads. Det er ofte nemmest at bygge en bro det sted, hvor den skal bruges eller lave den i mindre dele og løfte det på plads. Men i Øster Doense har det ikke været hensigtsmæssigt vurderet ud fra tekniske, økonomiske og tidsmæssige hensyn. Derfor har vi støbt broen ved siden af jernbanen, fortæller Banedanmarks projektleder Marianne Rasmussen.

Forud for selve indskubningen skal der graves hul i banedæmningen for at gøre plads til broen, og spor og skærver skal fjernes. Ved indskubningen hæves broen ca. 5 cm. op med donkrafte og kører på et skinnesystem. Skinnesystemet består af en skinne på hver side af broens fire understøtninger. Skinnesystemet ligger på et fast underlag af hhv. stålplader og betonplader.

- Entreprenøren, der står for indskubningen, har stor erfaring i denne teknik, og hele processen overvåges nøje. Broen skubbes ad flere omgange, og der foretages hele tiden kontrolmålinger, så der er helt styr på, at broen ikke vrider sig, og at den ender på den helt rigtige position, forklarer Marianne Rasmussen.

Når broen står på rette plads, vil der blive fyldt op med jord på hver side, så kun de to midterste understøtninger vil være synlige. Jorden komprimeres godt og grundigt, før sporet reetableres med skærver, sveller og skinner.

Ny vej klar sidst på året
Den nye vej, der skal anlægges under broen, bliver ca. 500 meter lang, og den tilsluttes Storegade hhv. 250 meter vest for og 220 meter øst for den nuværende overkørsel.

Udover de stier til cyklister og fodgængere, der etableres parallelt med den nye vej, anlægger Banedanmark stier, der forbinder Storegades østlige og vestlige del. Disse stier vil løbe langs banen og under den nye jernbanebro.

Banedanmark forventer, at det nye vejanlæg kan tages i brug i december 2012 - dog vil det øverste slidlag på vejbanen først blive lagt i løbet af 1. halvår 2013.

Når den nye vej åbner, vil overkørslen i Storegade blive lukket permanent, og der anlægges vendemuligheder på begge sider af banen. Levetiden for den nye bro forventes at være 120 år.

Nedlæggelsen af overkørslen i Øster Doense er et led i at skabe fremtidens jernbane og på længere sigt kunne øge togenes hastighed på strækningen Hobro-Aalborg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094