23948sdkhjf

Velux klar til at erobre projektmarkedet

Efter fire års forarbejde har Velux lanceret et nyt modulsystem målrettet kontorer, skoler, plejehjem og butikscentre. De første projekter er allerede leveret.
Efter mere end 70 år som producent af ovenlysvinduer tager danske Velux nu hul på et nyt, markant kapitel i det industrieventyr, som Villum Kann Rasmussen lagde grunden til i 1941.

Med afsæt i visionen om at skabe bedre bygninger med masser af dagslys og frisk luft har Velux siden produceret og solgt millioner af ovenlysvinduer til boliger verden over. Nu vil virksomheden – med et nyt, modulært ovenlyssystem – bringe de velkendte principper om godt indeklima fra boligen og ind i landets erhvervsejendomme og offentlige bygninger.

- Det er et utroligt spændende 2012, vi går i møde. Når man i så mange år har arbejdet med vinduer til boliger, så er det stort at gå ind på markedet for erhverv og offentligt byggeri, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i Velux Danmark, der er Velux-koncernens danske salgsselskab.

Den første tid er en læringsfase
Den nye markedssatsning er udviklet i samarbejde med arkitektfirmaet Foster + Partner, og projektet har været cirka fire år undervejs. Resultatet er et modulært opbygget og fuldt integreret ovenlyssystem, der leveres samlet med inddækninger, rammer, glasparti, solafskærmning og elektrisk styring. Det minimerer en stor usikkerhed i byggefasen, fordi ovenlyssystemet ikke skal samles på taget med komponenter fra mange leverandører.

Ambitionerne er tårnhøje. Velux ønsker at ændre selve måden, man i dag arbejder med ovenlyssystemer på, men Jesper Salskov Jensen understreger, at virksomheden er gået ydmygt til værks.

- Vi forventer selvfølgelig, at vi får et fornuftigt salg, men først og fremmest ser vi den første tid som en læringsfase, hvor vi høster erfaringer og gennem dialogen med kunderne finder ud af, hvordan vi kan gøre det let for arkitekterne at være kreative, siger Velux Danmark-direktøren.

Velux’ ovenlysmoduler markedsføres i første omgang på det danske marked, og den første håndfuld projekter er allerede leveret – med fint resultat. I spidsen for det nye system står salgschef Frank Tyrsted Larsen, som har stor erfaring med projektmarkedet fra stillinger i bl.a. Hilti, Sonepar og Schneider Electric. Frank Tyrsted Larsen blev hentet til Velux i foråret 2011, og sammen med to projektrådgivere udgør han det team, der skal sørge for at åbne dørene til landets rådgivere og projekterende.

Træfsikkert i projekteringen
I modsætning til det traditionelle ovenlysvindue er ovenlysmodulet selvbærende og skal installeres på en underkonstruktion på taget, hvorfor løsningen også fortrinsvist er beregnet til større projekter med flade tage og tage med lav hældning.

Helt i tråd med nutidens krav er rammerne i Velux’ ovenlysmoduler fremstillet i et energivenligt, pultruderet kompositmateriale, og det er med til at sikre produktet en stærk energiprofil.

- Materialet består af 80 % glasfiber og 20 % polyuretan. Det er fire gange stærkere end træ og har en isoleringsevne, der er 700 gange højere end aluminium. Hertil kommer automatisk styring af både solafskærmning og åbnefunktion, hvilket forbedrer indeklimaet og nedsætter behovet for mekanisk ventilation, fortæller Jesper Salskov Jensen.

Er det et godt tidspunkt at komme med noget nyt netop nu?
- Vi har undervejs i processen løbende været i dialog med arkitektfirmaer, og de har alle haft et stort ønske om ”træfsikkerhed”. Specielt i tider som disse er det vigtigt præcist at kunne forudsige omkostningerne for det konkrete byggeri, og det kan vi. Når man laver en specialløsning i dag, ender man ofte op med en ret dyr pris. Vores koncept bygger på en systemtanke og giver mulighed for at skræddersy løsningen helt fra starten, forklarer Jesper Salskov Jensen.

Han peger desuden på, at Velux nu står stærkt som leverandør til det offentlige. Med de aktuelle investeringer i bl.a. skoler og plejehjem, er det meget attraktivt marked at komme ind på, og Velux har da også allerede leveret moduler til flere skoleprojekter.

Kan give det næste skub til væksten
Som mange andre har Velux oplevet markant nedgang i markedet siden 2008. Men ifølge Jesper Salskov Jensen er man gået ud af 2011 med vækst – både på nye og eksisterende områder – og det giver forhåbninger om bedre tider.

- Jeg forventer ikke et boom i 2012, men bunden er nået. Det kommer selvfølgelig ikke af sig selv og kræver en stor og dedikeret indsats fra os. Et nyt marked kan give det næste skub til væksten, hvis vi er ydmyge og tager ved lære. Man siger i dag, at ”Velux er vinduer til det skrå tag”. Nu går vi ind på et nyt marked, og det skal udvide brandet, så folk forstår, at Velux også er vinduer til det flade tag – og til erhvervsbyggeri, slutter Jesper Salskov Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141