23948sdkhjf

BR2020 skal gøre Danmark til frontløber

Introduktionen af den nye bygningsklasse kan give Danmark et forspring i udviklingen af grøn teknologi og skubbe yderligere til den udvikling, der blev sat i gang med 2010- og 2015-klasserne.
Efter mere end et års forberedelse kunne Erhvervs- og Byggestyrelsen (EBST) den 20. august offentliggøre detaljerne i den nye Bygningsklasse 2020, der viser vejen for fremtidens byggeri i Danmark.

Energiklasse 2010, som trådte i kraft i fjor, har allerede skåret kravene til energiforbruget ned med 25 %, og når BR2020 bliver standard om ni år, vil den politiske målsætning om en samlet reduktion på 75 % i perioden 2008-2020 være indfriet.

Lavenergiklasser har allerede skubbet til markedet
Begrebet lavenergiklasse blev introduceret som del af bygningsreglementet i 2006 for at inspirere bygherrer til at bygge bedre end lovgivningens standardkrav. Og initiativet har haft en betydelig effekt. En undersøgelse fra SBi viser, at ca. 10 % af alle nye bygninger i 2007-2009 blev opført efter de frivillige klasser.

- Vi kan se, at lavenergiklasserne har været med til at skubbe til markedet. De har været med til at sikre den udvikling, vi kan se i dag, og det vi kan rent energimæssigt i byggeriet, sagde chefkonsulent Marie Louise Hansen, da hun forleden holdt oplæg under fagmessen Building Green.

- Samtidig sikrer det, at branchen får en større erfaring med de nye metoder og bliver i stand til at bygge bedre og billigere. Endelig har det betydet, at vi i 2010 var i stand til at gennemføre den første af de tre stramninger, uden at det netto har medført øgede omkostninger for forbrugeren, og det er enormt positivt, fortsatte hun.

Privatøkonomisk rentabelt inden 2020
Økonomien er naturligvis en tungtvejende faktor for, om BR2020 får succes som frivillig ordning. Forud for lanceringen har EBST derfor allieret sig forskningschef Søren Aggerholm fra SBi, der har beregnet merudgifterne til en 2020-bygning til 5-7 % i 2010 i forhold til et standardbyggeri. Trækkes den beregnede energibesparelse fra, er man nede på 2 % af byggesummen i 2010-priser.

- Det er en merudgift, som, vi forventer, vil være nedadgående i takt med, at der kommer flere erfaringer med 2015- og 2020-klasserne. Derfor har vi en klar forventning om, at et 2020-byggeri vil være privatøkonomisk rentabelt inden 2020, vurderede Marie Louise Hansen.

Gode markedsmuligheder på længere sigt
Et af hovedformålene med BR2020 har været at give et pejlepunkt for, hvor branchens udvikling skal bevæge sig hen. Hos EBST håber og tror man på, at lanceringen af en 2020-klasse allerede nu kan give Danmark et værdifuldt forspring, der vil løfte byggeeksporten:

- Når de andre lande kommer med deres krav, vil de lede efter de løsninger, der skal til. Og hvis vi allerede nu kommer i gang med at lave nogle gode og billige løsninger her i Danmark, så tror vi på, at vi har nogle rigtig gode markedsmuligheder på det her område, lyder vurderingen fra Marie Louise Hansen.

Denne artikel er den første af tre artikler med afsæt i Marie Louise Hansens indlæg under Building Green. Den næste vil være at finde i tirsdagens nyhedsbrev fra Building Supply.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078