Realdania bruger 115 millioner på projekter i yderområder
Med kampagnen Stedet Tæller satser Realdania på projekter, der udnytter yderområdernes potentialer.
Det potentiale vil Realdani udnytte med den 5-årige kampagne Stedet Tæller. Kampagnen skal vise nye veje til, hvordan man kan forbedre livskvaliteten i yderområderne med udgangspunkt i de særlige kvaliteter og potentialer, som findes netop her.
Realdania har med kampagnen afsat i alt 115 mio. kr. til at støtte konkrete, fysiske projekter, ligesom der også er afsat midler til formidling af viden og inspiration til kommuner, turismeerhverv og aktører i yderområder.
Yderområdernes muligheder
Danmarkskortet forandres radikalt i disse år. Den økonomiske vækst koncentreres i de større byer, mens en del yderområder kæmper med afvandring, en bygningsmasse i forfald og mangel på arbejdspladser. Men yderområderne rummer ifølge Hans Peter Svendler, direktør i Realdania, muligheder og potentialer, der venter på at blive udnyttet.
- Når man taler om yderområderne i dag glemmer man ofte de unikke betingelser, der er til stede – og de muligheder det giver. Med kampagnen Stedet Tæller er vores mål at medvirke til at styrke yderområdernes planlægning, bosætning og turisme. Det kan vi gøre ved at fokusere på de enkelte steders særlige karaktertræk og potentialer: Vi skal ikke skabe landet om til byen, men ved at udnytte de stedbundne potentialer, kan vi være med til at styrke livskvaliteten i de danske yderområder.
Tre fokusområder
Kampagnen Stedet Tæller har tre fokusområder:
Mulighedernes Danmark sætter fokus på de stedbundne potentialer som afsæt for bæredygtig udvikling. Kommuner, turismeerhverv og andre aktører i yderområderne kan gennem to ansøgningsrunder søge om støtte til fysiske projekter.
Kvalitet i kysternes turistbyer fokuserer på høj kvalitet i kystbyernes byggede miljø, og på hvordan dette kan gavne turismeudvikling og lokale borgere. Også her kan kommuner, turismeerhverv og andre aktører i yderområderne gennem to ansøgningsrunder søge om støtte til fysiske projekter.
Steder i landskabet skal vise, hvordan man på udvalgte steder med et minimum af indgreb kan formidle natur gennem besøgssteder af høj arkitektonisk kvalitet. Realdania udvælger projekter gennem et fagligt videnspanel og i dialog og samarbejde med ejere.
Sats på de stedbundne potentialer
Stedbundne potentialer kan være mange ting: Kulturarv i bygninger og landskaber, nærhed til storslåede naturområder eller en levende lokal håndværkstradition. Stedbundne potentialer kan også være lokal kultur, lokale værdier og selvforståelse, lokal viden og sociale netværk, der er opstået over tid på et sted. Men potentialerne kan ikke stå alene − de skal bæres frem af den innovative idé og et engageret lokalsamfund eller en driftig ildsjæl.
Stedet Tæller bygger videre på de positive erfaringer fra projekter, som Realdania tidligere har støttet. Det gælder for eksempel herregården Knuthenlund på Lolland, hvor en stærk tradition for mejeriprodukter kombineret med økologi, traditionelt håndværk og lokal forarbejdning danner afsæt for innovativ fødevareproduktion og nye arbejdspladser i historiske omgivelser.
Eller Klitmøller, der har gjort Jammerbugtens bølger til omdrejningspunktet for en surferstrand i verdensklasse samtidig med at det oprindelige fiskermiljø er bevaret. Filosofien er at tage udgangspunkt i de unikke stedbundne potentialer som afsæt for bæredygtig udvikling – og dermed få det enkelte områdes særlige kvaliteter frem.
Yderligere information
Kampagnen afholder et åbent informationsmøde i Spinderihallerne i Vejle den 9. november 2011 kl. 13-16.
Fristen for at indsende projektidéer er d. 16. januar 2012.
Læs mere om støttemuligheder og fokusområderne på www.stedet-taeller.dk .