23948sdkhjf

Skandinavisk udtryk nyfortolkes i stort lufthavnsbyggeri

22.000 kvadratmeter fordelt på en treetagers bygning med tilhørende supportbygning.

Så massivt et byggeri er den nye Finger E, som bliver et centralt led i Københavns Lufthavns udvidelsesplaner.

Rådgivningsvirksomheden Cowi samt arkitektfirmaerne Vilhelm Lauritzen og Zeso har vundet projektering og design af Finger E-byggeriet, der blandt andet skal skabe plads til flere flyruter.

- Det har været afgørende at skabe et moderne lufthavnsbyggeri, som håndterer fremtidens behov i forhold til flystørrelser, fleksibilitet og effektivitet i en arkitektur, der opleves som en nyfortolkning af det skandinaviske udtryk, som Københavns Lufthavn er kendt for. Arkitekturen skal sikre, at man som passagerer ikke er i tvivl om, at man er i København. Den ’livability’, som København efterhånden er blevet verdenskendt for som by, skal også opleves som passager i lufthavnen. Det vil sige effektiv, men uhøjtidelig og overalt behagelig at være i, forklarer Kelly Andrew Nelson, der er projektansvarlig hos Zeso Architects.

Fleksibilitet som fremtidssikring
Finger E-byggeriet er en af de investeringer, der skal medvirke til at realisere planen om at håndtere 17 nye langdistanceruter og 40 millioner passagerer på årsbasis.

Som hovedrådgiver på projekteringen har Cowi haft et særligt fokus på at fremtidssikre byggeriet ved at indbygge en høj grad af fleksibilitet i alle tekniske installationer såvel som indretning af lounges og passagerkontrol.

- Et lufthavnsbyggeri af denne kaliber skal kunne stå i minimum 50 år. Derfor har vi skabt så store spændvidder i konstruktionerne, at der ikke kræves en større ombygning, hver gang nye behov stiller nye krav til indretningen og funktionerne. Vi ser eksempelvis i dag en stigende tendens til, at flypassagererne ønsker direkte fly til langdistance-destinationerne. Det fordrer større fly, der kan fragte et større antal passagerer – og dermed skal der også være kapacitet til et større passagerflow gennem bygningen, forklarer projektchef i Cowis afdeling for lufthavne og infrastruktur, Ejner Christensen. 

Erfarne lufthavnsarkitekter
Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Zeso Architects danner tilsammen et arkitektteam med stor erfaring fra projekter i Københavns Lufthavn. For Vilhelm Lauritzen Arkitekter strækker den erfaring sig helt tilbage til den oprindelige lufthavnsterminal fra 1939 og op igennem årene til T2 (1961) og T3 (1998). Zeso har tegnet flere projekter for Københavns Lufthavn inden for de sidste tre år, blandt andet en omfattende renovering af T2 og udvikling af nye 'wide body' busgates i Finger C.

- Vi skaber Finger E’s arkitektur ved at kombinere en videreførelse af Københavns Lufthavns identitet og en implementering af nye tiltag, der forankrer arkitekturen i både nutiden og i fremtiden. Arkitekturen kommer til at skabe rammerne for en rolig og overskuelig oplevelse for passagererne. Den særlige københavnske stemning skaber vi gennem store mængder dagslys, en materialesammensætning, der hovedsageligt består af varme, naturlige materialer samt en overordnet enkelthed og rationalitet, fortæller Simon Svensson, der er sagsarkitekt hos Vilhelm Lauritzen Arkitekter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109