23948sdkhjf

Femern-tunnelens fremtid afgøres fredag

Partierne bag Femern-forbindelsen er tæt på en afgørelse om sænketunnelens fremtid, siger transportminister.
På et tidspunkt var det langtrukne projekt med at bygge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Femern tæt på at blive skrottet, fordi udgifterne er løbet løbsk.

Men nu bliver forbindelsen efter alt at dømme alligevel til noget, lyder det fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V).

Det siger han efter et møde i Transportministeriet med trafikordførerne fra partierne bag Femern-forbindelsen.

- Nu skal vi endeligt finde ud af, om vi tror fuldstændig på projektet, og vi skal derfor lige have nogle ting på plads. Vi skal finde ud af, om vi tror på, at miljøgodkendelsen kommer på et tidspunkt, som giver mening i forhold til omkostningerne i det, siger Hans Christian Schmidt.

- Men der er så positiv en stemning, at jeg føler mig meget sikker på, at vi finder en løsning på fredag, siger han.

Fredag formiddag mødes partierne igen, og her forventer ministeren, at der bliver truffet en endelig beslutning.

Udgifterne stiger i takt med, at den tyske miljøgodkendelse af projektet trækker ud. Derfor skal partierne nu blive enige om, om man stadig vil fastholde de forhåndskontrakter, der er indgået med entreprenørerne.

Entreprenørerne skal kompenseres for at stå ved kontrakterne, selv om projektet er blevet udsat på grund af de tyske forsinkelser.

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt ønsker ikke at kommentere prisen før efter mødet fredag men tilkendegiver, at der er tale "om et trecifret millionbeløb".

Ifølge de Radikales transportordfører, Andreas Steenberg, vil ekstraregningen for forsinkelsen ende på to milliarder kroner.

- Det kommer til at koste to milliarder, at tyskerne ikke har givet os tilladelsen endnu, siger Andreas Steenberg til Ritzau.

- Det er en milliard kroner til entreprenørerne, som skal vente med at bygge indtil udgangen af 2019, og det er en milliard til at køre processen med miljøgodkendelsen i Tyskland med advokater, biologer, rådgivere og så videre, siger han.

Selskabet bag forbindelsen, Femern A/S, har fået skarp kritik for ikke at have forudset, at projektet ville trække i langdrag.

Kritikken var også på dagsordnen under tirsdagens møde. Hans Christian Schmidt afviser dog at udtale sig om, om det vil have konsekvenser for bestyrelsen i Femern A/S.

- Det ordner jeg med bestyrelsen inde på mit kontor, siger Hans Christian Schmidt.

Forligskredsen omkring Femern Bælt-projektet består af alle partier undtagen Enhedslisten og Alternativet.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094