Internationalt team sætter letbanen på skinner (#4)
45 år efter den sidste sporvogn kørte i remisen, anlægges de første skinner til letbanen i det centrale Aarhus.
Lægningen af skinner til Aarhus Letbane er nu rykket ind i bymidten. Hver af de nye skinner er 18 meter lange og vejer 1.062 kg. Foto: Aarhus Letbane I/S
Aarhus Letbane - Transportpakken
Projekttype: | Anlægsarbejde |
Byggesum: | 1,3 mia. kr. (anslået) |
Bygherre: | Aarhus Letbane I/S |
Bygherrerådgiver: | Cowi A/S |
Totalentreprenør: | ASAL Consortium |
Skitseprojekt: | Cowi A/S |
Landskabsarkitekt: | Preben Skaarup Landskab |
Teknisk rådgiver: | ÅF - Hansen & Henneberg A/S |
Teknisk rådgiver: | Niras A/S |
Rådgiver: | Knud Holscher Design ApS |
Rådgiver: | Punj Lloyd Ltd |
Start: | Juni 2015 |
Slut: | Oktober 2017 |
Godt 45 år efter de gule sporvogne kørte deres sidste tur i byen, støbes der nu spor i det centrale Aarhus til sporvognens moderne afløser; letbanen.
Ifølge letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj, er det en milepæl, der gør det nemmere for aarhusianerne at se, hvad de kan glæde sig til, når togene begynder at køre i 2017; nemlig et moderne, komfortabelt og miljøvenligt transportmiddel, der forbedrer forholdene for byens pendlere.
- Samtidig viser de nye spor, hvordan en letbane kan skabe nye byrum og dele pladsen med de øvrige trafikanter på en måde, der skaber ny dynamik i bybilledet og trafikafviklingen, siger Claus Rehfeld Moshøj.
Gråkjær bygger kontrolcenter
Selve arbejdet med at anlægge skinner, kørestrøm og letbanetog udføres af et konsortium bestående af de italienske firmaer, Ansaldo STS og GCF samt tysk/schweiziske Stadler, som vandt den milliardstore opgave tilbage i august 2014.
Kontrakten med Asal Consortium omfatter også etablering af et cirka 7.000 kvadratmeter stort kontrolcenter, som opføres af Gråkjær i samarbejde med OBH-Gruppen og GPP Arkitekter. Byggeriet sydvest for Ringgadebroen ved banegraven startede op lige før årsskiftet, og bygningen er nu lukket.
- De er i gang med apteringen dernede, og i løbet af foråret bliver selve byggeriet færdiggjort, så vi til sommer står med en færdig bygning. Herefter kommer indretningen med al den elektronik, som udgør hele hjernen i togsystemet, fortæller anlægschef Jørgen Hansen.
Åbner først i centrum
Der er allerede er lagt skinner fra Universitetshospitalet i Skejby over Lisbjerg og frem til Lystrup. Nu er turen altså kommet til det centrale Aarhus – i første omgang Nørrebrogade, på strækningen fra Knudrisgade til Nørre Boulevard. Herfra fortsætter arbejdet videre nordpå til Skejby via Randersvej, Nehrus Allé og Olof Palmes Allé. Senere i år følger strækningen langs den nye havnefront.
Den nye strækning fra Aarhus H til Lystrup består af 12 kilometer nye letbanespor med 18 standsningssteder. Hertil kommer Grenaabanens og Odderbanens i alt 33 standsningssteder. Går alt efter planen, begynder letbanen at køre i det centrale Aarhus i maj 2017, mens de ydre strækninger kobles på i oktober måned samme år.
Det koster cirka 3,5 milliarder kroner at anlægge første etape af Aarhus Letbane. Asal Consortiums samlede kontrakt løber op i cirka 2,2 milliarder kroner. De 1,3 milliarder kroner er den anslåede værdi af transportpakken eksklusiv levering af togsæt.
Artiklen er en del af temaet De største byggerier.