Tusindvis af håndværkere giver kunderne en ny garanti
Tre store arbejdsgiverforeninger står fra i morgen sammen om en ny garantiordning.
- Vi vil skabe en ordning, som enhver forbruger kender, og derfor vælger håndværker ud fra. Samtidig har vi set en mulighed for at dække stort set alle fagområder, så kunderne kan få udført arbejde med garantidækning uanset om de skal have fat i en VVS’er, en tømrer, en murer eller en anden af de mange hundrede specialister, der vil være dækket af Håndværkergarantien, siger Jani Lykke Methmann, direktør i Arbejdsgiverne.
Når de tre organisationer går sammen, er det samtidig et ønske om at få en slagkraftig markedsføring af tilbuddet. Med fælles navn og logo er intentionen at sikre den gennemslagskraft, som virksomhederne har brug for i deres markedsføring.
- Vores formål er naturligvis at gøre det lettere for den enkelte håndværker at fastholde sin kunder og få nye, siger Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk.
Ingen af de tre organisationer har været utilfredse med de hidtidige ordninger, men ifølge direktør Karsten Høgild fra Kristelig Arbejdsgiverforening giver den nye ordning mulighed for at dække flere fag end hidtil.
- Alle har noget at vinde, og ingen taber i det her samarbejde, siger Karsten Høgild.
Håndværkergarantien sikrer, at en privat kunde, som indbringer en sag for Håndværkets Ankenævn og får medhold, får udbedret fejl og mangler. Garantien dækker også, selvom virksomheden er gået konkurs. Får kunden medhold i sin sag hos Håndværkets Ankenævn, udføres arbejdet af en anden virksomhed under ordningen.
Samtidig med lanceringen af den nye garantiordning åbner en ny, fælles hjemmeside på adressen www.håndværkergaranti.dk .