23948sdkhjf

Grenaa-letbane kan blive forsinket

Aarhus Letbane er forundret over, at Banedanmark pludselig skaber tvivl om tidsplanen for letbanen til Grenaa i 2017.
Danmarks første letbane er planlagt til at åbne i Aarhus i 2017. I en pressemeddelelse onsdag 2. september 2015 skaber Banedanmark pludselig usikkerhed om tidsplanen for den del af Letbanen, som skal køre til Grenaa, og det undrer Aarhus Letbanes anlægschef, Jørgen Hansen.

- Jeg er meget forundret over Banedanmarks uventede udmelding, som kommer midt i et forhandlingsforløb. Så sent som i sidste uge var vi flere gange i dialog om en løsning på Grenaabanen, skriver han i en pressemeddelelse.

Aarhus Letbane og Banedanmark har været i tæt dialog omkring de mange anlægsarbejder på Grenaabanen siden 2013. I foråret udarbejdede de to selskaber i fællesskab en række scenarier for, hvordan Banedanmarks og Aarhus Letbanes anlægsarbejder kunne koordineres inden letbanens åbning i 2017.

Det skyldtes, at Banedanmark i marts kom med et nyt udspil, hvor deres mange aktiviteter skulle ske i netop de måneder, hvor Letbanen skal åbne.

- Lige præcis månederne fra april til juli 2017 er nogle af de mest følsomme for Aarhus Letbane. Det er her, at den sidste teknik skal testes, og vi kan byde passagerer indenfor i Danmarks første letbane. Det er ikke tiden til at eksperimentere med sporarbejder, siger Jørgen Hansen.

Banedanmark har i årevis udskudt fornyelsen af Grenaabanen, så derfor kræver det store arbejder at ombygge strækningen fra Ryomgård til Grenaa. Sker det ikke, vil letbanen ikke kunne køre 100 km/t og dermed nedbringe rejsetiden. Aarhus Letbane skal for sit vedkommende elektrificere Grenaabanen og udskifte signalsystemet.

Banedanmarks mange arbejder betyder blandt andet, at Aarhus Letbane har været nødt til at meddele en ekstra lang lukning af Grenaabanen på godt et år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094