HusCompagniet vil sælge 100 tyske huse
Men vi skal ikke gå over åen efter vand, siger koncernchef Steffen Baungaard om typehusproducentens indtog syd for grænsen.
"Sverige bliver nok aldrig helt stå stort for os. Dels er det slet ikke et lige så stort marked, og dels elsker de altså træhuse – især når man kommer et vist stykke op i landet," siger koncernchef Steffen Baungaard om HusCompagniets ekspansion i Tyskland kontra virksomhedens andet eksportmarked i form af Sverige. Foto: HusCompagniet
Typehusproducenter jubler over opblomstring
Det lysner for landets typehusproducenter. Det viser en brancheanalyse af 30 virksomheder, som Licitationen har foretaget.- Vi forventer, at vi fortsætter fremgangen, så både omsætning og resultat bliver endnu bedre i både 2015 og 2016. Vi ved jo, hvilke projekter vi sætter til salg, så med mindre verden ramler sammen, kan vi se, hvad vi har i pipeline, siger Jesper Lind, der er adm. direktør i Lind & Risør.
Optimismen deles af blandt andre Steffen Baungaard, koncerndirektør i HusCompagniet, Lars Jørgensen fra Preben Jørgensen Huse og Skanlux-direktør Bjørn Krogh Andersen, der alle udtaler sig i brancheanalysen.
Læs hele brancheanalysen i Licitationen – Byggeriets Dagblad.
- Vi tjener det samme på husene i Tyskland, som vi gør det i Danmark, men i øjeblikket ekspanderer vi så meget, at det sætter sit præg på bundlinjen. Danmark er stadig dynamoen for os, men jeg forventer, at vi sælger 100 huse i Tyskland i år, siger koncernchef Steffen Baungaard til Building Supply.
Ikke over åen efter vand
Han ser frem til at åbne endnu et kontor i regi af Die HausCompagniet GmbH, når det tredje kontor syd for grænsen om føje tid står klart i Hamborg.
- Tyskland består i sig selv af mange delmarkeder, så på den korte bane skal man vælge sine kampe nøje. Man skal med andre ord ikke gå over åen efter vand, og alene i Slesvig-Holsten sælges flere huse, end der gør i hele Danmark, siger Steffen Baungaard om vækststrategien, som altså på den ene side er ambitiøs og på den anden side udrulles i et roligt tempo.
Bare bedre end tyskerne
En af årsagerne hertil er, at grundighed er en uhyre vigtig dyd på det tyske marked.
- Der er ikke mange virksomheder, som har haft succes i Tyskland inden for vores branche. Det handler om, at man skal undersøge alting helt til bunds, og så skal kvaliteten virkelig være tip-tip top. Det er vi lykkedes fint med, og vi har ikke haft nogen problemer på det tyske marked, fastslår Steffen Baungaard optimistisk.
Og HusCompagniet-chefen er ikke i tvivl om, at både han og kollegaerne herhjemme har noget helt særligt at byde på i forhold til det tyske marked.
- Når jeg ser på både os selv og vores konkurrenter, så er kvalitetsniveauet i den danske branche bare et niveau over det, de har i Tyskland, konstaterer Steffen Baungaard.