M. J. Eriksson vinder opgave ved Femern
Arbejdet med at opgradere infrastrukturen i Rødbyhavn til den kommende tunnelelementfabrik er langt, og etableringen af det sidste vejstykke sættes nu i gang.
Vejen med tilhørende cykelsti er det foreløbigt sidste vejstykke, der skal etableres som en del af de fremrykkede aktiviteter Det vil sige de anlægsarbejder, som Femern A/S har været i gang med det sidste halvandet års tid for at forberede området ved Rødbyhavn til den kommende tunnelbyggeplads.
M. J. Eriksson er allerede i gang med en anden vej-opgave for Femern A/S – nemlig en østlig forlængelse af Færgevej. Og i marts går virksomheden så i gang med Forlagt Færgevej, der skal være færdig til sommer.
Værdifulde erfaringer
De fremrykkede aktiviteter medvirker til at gøre tidsplanen for Femern-tunnelen mere robust, men for Femern A/S har processen også været en værdifuld læringsproces:
- De erfaringer, vi har gjort os under de fremrykkede aktiviteter, med blandt andet at sikre arbejdsmiljø og lærlingepladser, kan vi bruge i de store kontrakter på hovedprojektet. Vi oplever, arbejdet er gået utrolig smidigt, og at entreprenørerne tager meget positivt imod vores krav til for eksempel sikkerhed og ansættelse af lærlinge, siger direktør Bo Eske Nielsen.
Der er stadig en række mindre arbejder under de fremrykkede aktiviteter, som skal i udbud. Men ellers er de fremrykkede aktiviteter med vejarbejder, anlæg af ny pumpestation, etablering af stibroer og en række vandhuller og paddehegn alle enten godt i gang eller færdiggjorte.
På den måde følger Femern A/S sin tidsplan for de fremrykkede aktiviteter, mens anlægsloven netop er blevet fremsat og førstebehandles i Folketinget 11. marts. Når den er vedtaget har Femern A/S bemyndigelse til at igangsætte næste portion af opgaver. Det gælder blandt andet nedtagning og flytning af en række vindmøller, etableringen af afvandingskanaler, flytning af en stor sø og etablering af mere erstatningsnatur og projektering af det kommende beboelses- og velfærdsområde.