23948sdkhjf

”HusCompagniet er byggebranchens største succeshistorie”

Koncernchef Steffen Baungaard fortæller om væksten hos typehusproducenten, der har øget markedsandelen fra 3 til 35 procent på bare syv år.
Både humøret og tempoet er højt for tiden hos HusCompagniet, som i april fremlagde årsrapporten for 2013 med den højeste omsætning og det største overskud i virksomhedens historie samt en passeret milepæl i form af et salg på den gode side af 1.000 huse.

Resultaterne får på ingen måde koncernchef Steffen Baungaard til at hvile på laurbærrene, men han vil alligevel gerne gøre status over for Building Supply, der er på besøg i virksomhedens nyindrettede showroom midt på Kongevejen i Virum.

- I 2007 havde vi en markedsandel på 3 procent. Den er i dag på 35 procent. Så min tese er, at det er den største succeshistorie nogensinde i den danske byggebranche, at det her er lykkedes for os, konstaterer Steffen Baungaard uden at blinke.

Han uddyber:

- Ind til videre har HusCompagniet kun eksisteret i krisetider, så vi forventer, at det kommer til at gå endnu bedre, når der kommer mere gang i markedet. Vi er til stede over hele landet med 10 afdelinger, og vi håber, at den lokale tilstedeværelse og vores gode omdømme gør, at vi kan vækste med markedet. Det er jeg overbevist om, at vi kan.

Kvaliteten skal følge med væksten
Steffen Baungaard henviser til, at antallet af påbegyndte enfamiliehuse i Danmark er styrtdykket siden 2006, hvor der blev påbegyndt byggeri af 11.403 fritliggende enfamiliehuse, mens tallet allerede to år senere var reduceret med 40 procent.

Sidste år nåede byggeriet et foreløbigt lavpunkt i nyere tid med 3.093 nybyggede huse, men sideløbende med det generelle fald i markedet har HusCompagniet altså øget salget, så mere end hvert tredje nybyggede hus i Danmark sidste år kom fra typehusproducenten med den brede tilstedeværelse rundt om i landet.

- Vi afleverer cirka 1.050 huse i år, og den vækst kan sagtens blive højere med det setup, vi har nu, hvor vi har 10 lokale kontorer i Danmark, to i Sverige og to i Tyskland. Så i princippet kan vi vokse uendeligt, men i praksis vil vi ikke vokse hurtigere, end at kvaliteten kan følge med, siger Steffen Baungaard, som alligevel ikke forventer, at HusCompagniet kan skære et meget større stykke af den nuværende kage.

I stedet skal kagen gøres større, hvis HusCompagniet skal fortsætte de seneste års vækst på dansk grund, mener koncernchefen.

- I Danmark kommer vi til at vækste med markedet, så kan vi holde markedsandelen på 35 procent, er det fint. Det tror jeg på, vi kan.

Stort potentiale i Tyskland
Opsvinget i den hjemlige økonomi står dog ikke og venter om det nærmeste hjørne, og derfor har HusCompagniet allerede taget konsekvensen ved at orientere sig mod de nære nabolande. I disse dage er tilstedeværelsen i det tyske ved at blive fordoblet, efter ”Die HausCompagnie” åbnede det første tyske kontor i Handewitt.

- Jeg ser stort potentiale i Tyskland, hvor vi er ved at åbne vores andet kontor i nogle store lokaler i Neumünster. Alene fra den danske grænse og til Hamborg bliver der udstedt dobbelt så mange byggetilladelser, som der gør i hele Danmark, så det siger sig selv, at Tyskland har et kæmpe potentiale for en virksomhed som vores, siger Steffen Baungaard, der har et mål om, at salget i Tyskland når op omkring det nuværende salg i Danmark, når vi skriver 2020.

Mere beskedne forventninger til Sverige
Lidt mere beskedent lyder det, når planerne for det svenske marked, hvor HusCompagniet er til stede i Malmø og Göteborg, præsenteres.

- Det svenske marked har jeg knapt så store forventninger til. Det skyldes også, at vi bygger ”stenhuse” i et land, hvor der er gamle traditioner for at bygge træhuse. Så selv om vi er blevet den største husbygger i det sydlige Sverige, så kommer vi aldrig for alvor op i det nordlige Sverige, for der har vi ingen berettigelse. De har fastlandsklima uden fugtighed, så det er sådan set forståeligt nok, konstaterer Steffen Baungaard, som stiller sig tilfreds med et årligt salg på 3-400 huse i nabolandet mod nord.

Til gengæld er der ingen umiddelbare planer om at åbne kontorer i Norge, hvor mange danske virksomheder ellers søger frugtbare græsgange i disse år.

- Jeg tror simpelthen ikke på, at jeg kan få tilstrækkeligt med håndværkere af den rette kvalitet deroppe, som tingene ser ud lige nu. Og når det ikke kan lade sig gøre, er vi ikke interesserede i at være med. Tingene skal være 100 procent i orden, fastslår koncernchefen, som mener, at netop kvalitetskravene giver danske typehusproducenter en konkurrencefordel i udlandet.

- De af vores kollegaer, som gør deres arbejde ordentligt, kan sagtens åbne op i udlandet også. De høje krav til husbyggeri herhjemme gør, at det er let for danske virksomheder at slå til i udlandet. Både kvalitets- og finishniveauet i Danmark er meget, meget højere, end de er i resten af Europa, fastslår Steffen Baungaard.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.233