23948sdkhjf

Første kontrakt på Nordhavns-metro er underskrevet

Et konsortium bestående af de tyske virksomheder Hochtief og Züblin skal bygge den to kilometer lange tunnelstrækning og metrostationen under Nordhavn Station.
Metroselskabet har onsdag underskrevet den første kontrakt for den første del af metrolinjen til Nordhavnen med det tyske konsortium Hochtief og Züblin. Hochtief har blandt andet været med til at anlægge fjernvarmetunnelen i København, mens Züblin er med til at anlægge Nordhavnsvejen og den ny hovedtrappe til Nørreport Station.

Overborgmester Frank Jensen glæder sig over, at der med underskrivelsen af kontrakterne tages endnu et vigtigt skridt hen imod metro til Nordhavn:

- Nordhavn bliver en fantastisk ny bydel i København. Jeg er glad for, at vi nu kommer i gang med første etape af metroen til området, og at vi for nylig har aftalt med regeringen, at vi skal forlænge metroen med yderligere stationer, når byudviklingen kræver det.

Metroselskabets administrerende direktør Henrik Plougmann Olsen supplerer:

- Det er et kæmpe privilegium at være med til at bygge den nye infrastruktur i Nordhavn. Vi ved, at metroen er med til at udvikle nye bydele hurtigere og gøre dem attraktive for de kommende borgere og virksomheder, der vil slå sig ned. De gode erfaringer, vi har set med Amager Strand, bliver ført videre med mere metro til Nordhavn.

En kontrakt til 150 mio. EUR
Den nye linje vil strække sig over 2,3 kilometer, hvoraf ca. 2 kilometer af strækningen anlægges som tunnel, mens de sidste 300 meter anlægges som højbane. Nordhavnsmetroen får to stationer; Nordhavn og Orientkaj, og den samlede pris er omkring 3 mia. kr.

Kontrakten med det tyske konsortium har en samlet værdi på ca. 150 mio. EUR, hvoraf Züblins andel udgør ca. 90 mio. EUR

Opgaven består af projektering og udførelse af to tunnelrør, anlæggelsen af den underjordiske Nordhavn Station samt anlæggelsen af den bagvedliggende tunnel og rampe inden metrolinjen kommer op i nuværende terræn kort før den fremtidige Orientkaj Station. Kontrakten indeholder ud over anlægskonstruktionerne også de tilhørende installationsarbejder.

Projekteringen af projektet påbegyndes straks og de første anlægsarbejder vil begynde i slutningen af 2014, og aflevering til Metroselskabet vil ske i 2019.

Nordhavnsmetro – del 1
Hochtief og Züblin skal bygge den to kilometer lange tunnelstrækning og metrostationen under Nordhavn station. Ansaldo STS skal levere de tekniske installationer som skinner, kørestrøm m.m., som de også har gjort for den eksisterende metro.

Nordhavnsmetro – del 2
Kontrakten for anden del af Nordhavnsmetroen, som omfatter cirka 300 meter højbane og højbanestationen Orientkaj, udbydes til efteråret.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073