Pihl-konkurs bremser københavnske brobyggerier
Flere af E. Pihl & Søns største projekter kører nu efter planen med nye entreprenører, men de forskellige københavnske broer markerer den uheldige undtagelse.
Onsdag afgjorde Østre Landsret, at tilladelsen til Cirkelbroen – der er tegnet af Olafur Eliasson og skænket som en gave til kommunen fra Nordea-fonden – er givet på et ulovligt grundlag. Cirkelbroen skulle oprindelig stå færdig i forsommeren 2013, men nu er status altså fortsat ukendt, mens byggeriet står stille.
Læs også: Landsretten kender Cirkelbroen ulovlig
Heller ikke de to mindre broer over Trangraven og Proviantgraven, også kaldet Kanalbroerne, kommer til at overholde den oprindelige deadline fra Københavns Kommune, som forventede broerne færdigbygget til sejlsæsonen i år.
- Vi har indhentet tilbud på Kanalbroerne og er ved at forhandle dem på plads. Jeg kan derfor ikke sige noget præcist om, hvor de står færdige, men et bud kunne være omkring årsskiftet, siger projektleder Jonas Gammelgaard fra Københavns Kommune til building-supply.dk.
Positivt med skred i tingene
Den positive undtagelse er Inderhavnsbroen, hvor Københavns Kommune i sidste måned indgik en såkaldt indledende aftale med DS SM A/S.
- Vi har i løbet af de seneste måneder haft en glimrende dialog om færdiggørelse af Inderhavnsbroen med flere mulige leverandører. Vi har stor tiltro til det samarbejde, som vi nu har indgået aftale med DSSM om. Det er dog vigtigt at gøre det helt klart, at der er tale om to selvstændige kontrakter, og at det er en mindre, indledende aftale, der er indgået nu. Men vi er naturligvis rigtig glade for, at der er skred i tingene igen, sagde Jens Zøfting, Centerchef i Københavns Kommune, i den forbindelse.
Når broen står færdig, vil den forbinde Nyhavn med Christianshavn over Københavns Inderhavn. Arbejdet med at bygge broen har stået stille siden entreprenøren Pihl gik konkurs i august 2013. Københavns Kommune forventer færdiggørelse ved årsskiftet 2014/ 2015.
Læs med i morgen, når Building Supply gør status over 10 af de største Pihl-byggerier herhjemme, som ikke var færdiggjorte, da entreprenøren gik konkurs.
Artiklen er en del af temaet Efter konkursen.