Odins Bro nået til Odense fra Shanghai
Nordeuropas største drejebro ankom d. 9. september til Odense Havneterminal. Siden midten af juli har de 5.000 tons stål været undervejs fra Shanghai. De forvandles nu til Odins Bro.
Lastningen af broens to hovedfag i Shanghai var et imponerende syn. Med en længde på små 100 meter vejer de godt 2.000 tons. (Foto: MT Højgaard).
- Diskussionen om kanalforbindelsen har stået på siden 1950'erne, så det er en trafikal revolution for Odense, at vi nu endelig får gjort vores ringvejssystem færdigt, siger en begejstret By – og Kulturrådmand Steen Møller.
Kæmpekran og flydepram i spil
Montagen af broen kommer til at foregå i løbet af en tre ugers periode i september og foretages af MT Højgaard.
Stålet bliver lagt over på land i løbet af den kommende uge, hvor brofagene rulles ind på et par rulleskøjter i form af et par meget store stålbjælker. Desuden ankommer en kæmpe flydekran for at løfte de mindre dele ind på plads.
Læs mere: Fra Shanghai til Odense.
Efter ankomsten med skib til Odense Havne-terminal ved Lindø er det Lindø Industriparks fire store KAMAG-transportvogne, der skal stå for den videre transport af brofagene til Odins Bro i samarbejde med shippingfirmaet Blue Water Shipping.
De to brofag, der hver vejer 2000 tons, skal transporteres fra skib til kaj og derefter sejles med en flydepram ovenpå transportvognene til Odense Kanal, hvor brofagene lanceres til brostedet. Dette sker i to omgange, da der kun kan transporteres et brofag ad gangen. Brofagene er 25 meter brede og 100 meter lange, og hvert fag har en 20 meter høj pylon.
Hele forbindelsen klar midt i 2014
Broen skal være med til at lede al gennemgående trafik uden om Odenses bymidte for på den måde at skabe bedre plads for de bilister, som benytter sig af byens mange tilbud. Odins Bro bygges som en 4-sporet vej, og det forventes, at over 30.000 biler dagligt kommer til at krydse den 350 meter lange bro, når hele kanaforbindelsen står færdig medio 2014.