Randers Tegl satser på nye mursten
Det murede byggeri er i knibe og har efterladt ledig kapacitet hos teglværkerne. Det får nu Randers Tegl til at vende blikket mod nærmarkederne og produktudvikling.
Krisen kradser stadig i teglbranchen, hvor 2012 udgør et hidtidigt lavpunkt. En brancheanalyse foretaget af Building Supply viser samlede fald i både afsætning og resultat før skat i forhold til 2011. Direktør hos Randers Tegl, Thomas Piper, fortæller i den forbindelse til Building Supply, at udvikling af den traditionelle forretning er i fokus.
- Branchen har en meget lav udnyttelse. I det lys er der fokus på eksportmarkederne, produktudvikling og innovation, forklarer direktøren og uddyber på eksportsatsningen:
- Vi arbejder meget for at udvide eksporten. Den samlede branche har en eksport på 25 procent, men mursten er et fragttungt produkt. Derfor er det nærmarkederne, der er attraktive, selvom særligt Norge og Sverige ikke nødvendigvis har store murstenstraditioner.
Læs Buildings Supplys brancheanalyse af teglindustrien her.
Thomas Piper forklarer desuden, at teglbranchen opererer med enfamiliehuse og projektbyggerier som sine primære segmenter. Ifølge direktøren er markedet for enfamiliehuse helt i knæ, fordi forbrugerne holder pengene i lommen.
- Usikkerhed for fremtiden betyder, at efterspørgslen står stille. Hvis ikke folk vil bygge enfamiliehuse, så har vi det hårdt. Det er det segment, vi er særligt afhængige af, siger direktøren.
Skarp konkurrence på mursten
Det træge marked betyder, at konkurrencen er knivskarp på standardmursten. Det er ifølge Thomas Piper problematisk, fordi det er disse volumenprodukter, der optager produktionskapaciteten. Direktøren beretter således om en nuværende kapacitetsudnyttelse på under 50 procent.
- Konkurrencen er knivskarp. På volumenprodukter er salgspris afgørende, og produktudvikling kan betyde, at man kan tilbyde typer, som andre ikke har, siger Thomas Piper og tilføjer, at teglbranchen også er i skarp konkurrence med substituerende byggematerialer:
- Hos Randers Tegl vil vi have det største og mest attraktive sortiment. Konkurrencen er ikke kun andre mursten, men også andre materialer, siger Thomas Piper.
Læs også direktøren for Danske Tegls bud på teglbranchens fremtid her.