Direktør: Teglindustrien arbejder stenhårdt
2012 fremstår som det værste år i teglindustriens historie. Men der er lys forude, mener direktøren i Danske Tegl, Michael Østrup Møller.
Ifølge direktør hos Danske Tegl, Michael Østrup Møller, giver krisen dog anledning til at gøre op med nogle af de fælder, der gemmer sig i en gammeldags branche med en succesfuld fortid. Nytænkning, tydelig holistisk kommunikation og høj faglig stolthed er på blokken hos Danske Tegl.
Få ulemper
Det murede byggeri er fanget i, hvad Michael Østrup Møller kalder et effektivitetsdogme. Diskussionen går på, at det murede byggeri er langsommere og dermed også dyrere. Det udgør en seriøs udfordring for teglindustrien i en tid, hvor det hele handler om at spare tid og penge.
Både Michael Østrup Møller og direktør hos Randers Tegl, Thomas Piper, erkender, at det murede byggeri er langsommere, men begge peger på holdbarhed og kvalitet som en vigtig nuance. De er enige om, at det er prisen over tid og ikke anlægsprisen, der er interessant for forbrugerne.
- Jeg skal vide, hvad huset koster, i al den tid jeg skal have det. Anlægsprisen udgør under 20 procent af de samlede omkostninger. Det er vedligeholdelse, der koster, forklarer Michael Østrup Møller.
Thomas Piper bekræfter, at tid og anlægspris er branchens primære ulemper, men tilføjer, at teglbyggeriet vinder på kvalitet og holdbarhed. Han understreger i øvrigt bedre indeklima og flot patinering som klare fordele ved mursten og tegl.
- Mursten har mange fordele, men kun to ulemper. Det er lidt dyrere at anlægge og tager lidt længere tid. Umiddelbart en ulempe, men vi slår de konkurrerende materialer på alle andre parametre, forklarer Thomas Piper til Building Supply.
Kommunikation er nøglen
Når danskerne fravælger det murede byggeri, hænger det sammen med, at branchen ikke har været dygtig nok til at kommunikere sine fordele, mener Michael Østrup Møller. Han forklarer til Building Supply, at det er branchens opgave at levere den viden, der gør folk i stand til at træffe det rigtige valg.
- Vi er nødt til at kommunikere det, vi er gode til. Teglindustrien arbejder stenhårdt på produktudvikling. Det er kommunikationen, der ikke er tilstrækkelig. Andre brancher, eksempelvis solceller og beton, kommunikerer mål, og det er en meget positiv måde at indikere udvikling på.
Det er imidlertid ikke kun kommunikationen udadtil, der skal forbedres. Hos Danske Tegl arbejdes der for, opbygningen af en ny byggeskik i branchen, som bygger på holisme, kendskab til murstenen og faglig stolthed igennem hele forsyningskæden.
- Vi skal skabe nye måder at tænke konstruktion og bygning af hus på og det skal kommunikeres ud til arkitekter, murere, entreprenører og Dansk Industri, siger Michael Østrup Møller.
Den menneskelige faktor
Forudsætningen for at en skarpere kommunikation kan bære frugt er, at udførelsen lever op til de lovede fordele. Her spiller den menneskelige faktor en afgørende rolle, og ifølge Michael Østrup Møller er det en fordel, at branchen er i gang med en foryngelseskur, hvor nye mennesker betyder nye tanker. Han understreger, at det er folkene i teglbranchen, der skal sikre, at de rigtige mursten leveres på det rigtige tidspunkt.
- Der er brug for specialister til at bygge. Mureren skal være tilstrækkelig kompetent, men murermesteren skal også levere en rigtig pris. Det murede byggeri er bygget med mennesker til mennesker, siger Michael Østrup Møller.
Det murede byggeri har stolte traditioner i Danmark, men det er ikke længere nok kun at lade tegl og mursten tale. Branchens egen holdbarhed afhænger også i høj grad af, at teglproducenterne skærper sig i konkurrencen med andre byggematerialer, forklarer Thomas Piper til Building Supply.
Læs Building Supplys brancheanalyse af teglindustrien her
Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.