Odense-projekt skal vise vejen
Et demonstrationsprojekt i Højstrupparken skal danne skole for, hvordan vi fremtidssikrer 1940’ernes og 1950’ernes murede boligbyggeri.
Højstrupparken markerer sig som et tidstypisk eksempel på en helstøbt almenbebyggelse af høj arkitektonisk kvalitet, der samtidig rummer en markant parkbebyggelse og landskabelig bearbejdning. (Foto: Bjørn Pierri Enevoldsen).
Fonden vil dermed støtte projektet med op mod 10 mio. kr. i bestræbelserne på at skabe ny viden, nye løsninger og nye byggekomponenter, der nemt kan overføres til andre renoveringsprojekter – og samtidig være til at betale.
Højstrupparken er valgt, fordi bebyggelsen opfylder kampagnens krav til tidstype og høj arkitektonisk kvalitet. Hertil kommer beboernes ambitioner om at modernisere bebyggelsen under hensyn til stedets kvaliteter. Bebyggelsen udgør en enkel og harmonisk helhed, der er indpasset smukt i den omkringliggende park. Parken er anlagt af den verdenskendte danske landskabsarkitekt C. Th. Sørensen.
Store renoveringsprojekter i vente
I de kommende år skal Højstrupparken moderniseres og energirenoveres for op mod 490 mio. kr. Med den nye partnerskabsaftale får Højstrupparken støtte fra Realdania til at udvikle bud på, hvordan man kan energirenovere 1940’erne og 1950’ernes murede boligbebyggelser i harmoni med den oprindelige arkitektur:
- Som samfund står vi over for mange, store renoveringsprojekter af 40’erne og 50’ernes murede boligbyggeri. Men det er vigtigt, at vi renoverer med omtanke, så den værdifulde bygningsarv, som bebyggelserne repræsenterer, ikke går tabt. Højstrupparken er et meget fint eksempel på periodens særlige arkitektur, og i Realdania glæder vi os til at følge den kommende renovering, siger Lars Autrup, projektleder i Realdania.
Projektet forventes gennemført fra efteråret 2014,og vil blive fulgt af en fagfølgegruppe med kompetencer inden for energirenovering, bevaring og ombygning.
FAKTA
Højstrupparken er opført i 1951 ved arkitekt Erik Eriksen og landskabsarkitekt C.Th. Sørensen. Bebyggelsen markerer sig som et tidstypisk eksempel på en helstøbt almenbebyggelse af høj arkitektonisk kvalitet, der samtidig rummer en markant parkbebyggelse og landskabelig bearbejdning. Bebyggelsen består af etageboliger og et lille butikstorv. Renoveringsprojektet skal fokusere på etageboligerne, som består af i alt 80 opgange fordelt på 17 blokke. Der er i alt 480 etageboliger.
Kampagnen for 1940’ernes og 1950’ernes murede boligbyggeri løber i perioden 2012-2015 og har et samlet budget på 31 mio. kr. Kampagnen er et partnerskab mellem Realdania, Grundejernes Investeringsfond og Landsbyggefonden. Realdania og Grundejernes Investeringsfond har indgået aftale om kampagnens formidling, mens Landsbyggefonden finansierer det konkrete demonstrationsbyggeri. Dansk Bygningsarv er sekretariat for kampagnen. Derudover er Kulturstyrelsen involveret som del af kampagnens styregruppe og som en nær samarbejdspartner.
Kampagnen omfatter ud over demonstrationsprojektet, en renoveringsmanual og pixi-bog, der samler viden, værktøjer og inspiration til helhedsorienteret renovering af 1940’ernes og 1950’ernes boligbebyggelser. Derudover indeholder kampagnen netværksaktiviteter mellem eksisterende aktører inden for feltet samt læring og formidlingsaktiviteter til boligforeninger, ejere, rådgivere m.fl. Redaktionen på manualen består af Per Heiselberg, professor ved Aalborg Universitet, Claus Bech-Danielsen, professor ved Statens Byggeforskningsinstitut og Arne Høi, leder af Center for Bevaring.
Højstrupparken er opført i 1951 ved arkitekt Erik Eriksen og landskabsarkitekt C.Th. Sørensen. Bebyggelsen markerer sig som et tidstypisk eksempel på en helstøbt almenbebyggelse af høj arkitektonisk kvalitet, der samtidig rummer en markant parkbebyggelse og landskabelig bearbejdning. Bebyggelsen består af etageboliger og et lille butikstorv. Renoveringsprojektet skal fokusere på etageboligerne, som består af i alt 80 opgange fordelt på 17 blokke. Der er i alt 480 etageboliger.
Kampagnen for 1940’ernes og 1950’ernes murede boligbyggeri løber i perioden 2012-2015 og har et samlet budget på 31 mio. kr. Kampagnen er et partnerskab mellem Realdania, Grundejernes Investeringsfond og Landsbyggefonden. Realdania og Grundejernes Investeringsfond har indgået aftale om kampagnens formidling, mens Landsbyggefonden finansierer det konkrete demonstrationsbyggeri. Dansk Bygningsarv er sekretariat for kampagnen. Derudover er Kulturstyrelsen involveret som del af kampagnens styregruppe og som en nær samarbejdspartner.
Kampagnen omfatter ud over demonstrationsprojektet, en renoveringsmanual og pixi-bog, der samler viden, værktøjer og inspiration til helhedsorienteret renovering af 1940’ernes og 1950’ernes boligbebyggelser. Derudover indeholder kampagnen netværksaktiviteter mellem eksisterende aktører inden for feltet samt læring og formidlingsaktiviteter til boligforeninger, ejere, rådgivere m.fl. Redaktionen på manualen består af Per Heiselberg, professor ved Aalborg Universitet, Claus Bech-Danielsen, professor ved Statens Byggeforskningsinstitut og Arne Høi, leder af Center for Bevaring.