Underleverandører: Presses ofte på betalingsfristen
Ifølge Center For Underleverandører sker det ofte, at de små underleverandører presses af store kunder, der ønsker langvarige betalingsfrister.
Artiklen tog udgangspunkt i et konkret eksempel, men at tendensen er udbredt i branchen, bekræftes af flere af de kilder, redaktionen har været i kontakt med.
- Det er ikke et enestående tilfælde, for underleverandører stilles ofte over for lignende krav fra andre store aftagere – ofte krav, som mere eller mindre kommer ud af det blå. Det kan være meget svært at afvise sådanne krav, når der er tale om en vigtig kunde med stor kapacitet belægning, samtidig med at ordrebogen måske ikke er overfyldt. Underleverandøren vil ofte her være klemt mellem banken og kunden, siger Knud Hareskov, der er partner i Center For Underleverandører (CFU).
Lovgivningen virker ikke
Samme problematik blev rejst af Jani Lykke Methmann, der som direktør i DS Håndværk & Industri organiserer en stor del af de små og mellemstore virksomheder, der kommer i klemme.
- Problematikken i det forhold er, at det er leverandøren selv, der skal lege djævelens advokat, og det er mange mindre virksomheder selvsagt ikke begejstrede for. Vi har derfor fået en lovgivning, som, trods de positive intentioner bag, ikke virker efter hensigten, konstaterer hun.
Hos Center For Underleverandører håber Knud Hareskov, at de store virksomheder med tiden besinder sig, så fokus kan flyttes fra fakturaer til frugtbare forretninger.
- Vi må for hele branchen håbe, at vi snart kommer tilbage til lidt mere normale tider, hvor der er tale om partnerskaber og samarbejde om produktivitetsforbedringer og lønsomhed, siger han.
Har du eller din virksomhed oplevet at blive presset på betalingsfristerne, så hører redaktionen gerne fra dig på mail.