Innovativ belysning i Ballerup
GodEnergi v/ Jan Darville var el-installatør, da Ford i Ballerup fik monteret en komplet belysningsløsning med over 300 belysningsenheder.
2
Billeder
Udendørs sørger 24 stk. 98 Watts Indra LED-vejarmaturer fra Thorn for, at de udstillede biler præsenterer sig smukt fra solnedgang til solopgang.
Renoveringsopgaven indeholdt dog en række udfordringer, som er løst med kreative specialløsninger og energirigtige valg.
Kreative løsninger
Ombygningen hos Ford i Ballerup er udført med Jan Darville fra godEnergi som bygherrerådgiver. Det var således Jan Darville, der tog initiativ til at inddrage Thorn i skikkelse af Peter Schultz i projektet, og belysningsleverandøren kom om bord på projektet, før blækket på arkitekttegningerne var tørt.
- Jeg valgte at anbefale Thorn som totalleverandør af belysning, fordi jeg har arbejdet sammen med Peter Schultz på mange andre projekter og derfor ved, at de leverer kvalitetsløsninger til den rigtige pris. Vi har i samarbejdet været gode til at tænke ud af boksen og komme op med nogle gode, kreative løsninger, hvilket der også var brug for i Ballerup, fortæller energirådgi-ver og el-installatør Jan Darville fra godEnergi.
Svævende flåder og dagslysstyring
Undervejs i projektet stødte parterne på en række udfordringer. Især krævede det store, centrale udstillingsrum en kreativ løsning.
- Grundbelysningen i udstillingshallen var en udfordring på grund af rummets udformning. Løsningen blev at integrere LED-belysningen i store metalflåder, som hænger ned fra loftet. Den elegante specialløsning giver rummet et meget svævende og luftigt udtryk, og jeg synes resultatet er blevet rigtig godt, siger salgschef Peter Schultz fra Thorn Lighting.
Den automatiske dagslysstyring i udstillingshallen og værkstedet regulerer lyset i forhold til indfaldslyset udefra og sikrer derved, at energiforbruget holdes på et minimum.
Løsning afviger fra europæisk koncept
Den største udfordring i projektet var imidlertid at overtale Ford International til at godkende konceptet med de svævende flåder i biludstillingen, idet løsningen afveg fra brandets design-manual. Det krævede stærke argumenter, men til sidst lykkedes det at få godEnergi og Thorns løsning godkendt, og det glæder direktør Martin Frykmann fra Andersen Biler.
- Den løsning, jeg blev præsenteret for, afviger fra det koncept, Ford har været vant til at bruge hos deres europæiske forhandlere både i forhold til energiforbrug og æstetik. Det krævede en del forhandling, men den rette belysning er et centralt parameter for, at vi kan udføre vores arbejde optimalt. Så jeg er glad for, at vi kunne tale os på plads med Ford, fortæller Martin Frykmann.
Fakta
• Dagslyset i den centrale udstillingshal suppleres af LED-belysning, der er integreret i 21 metalflåder, som hænger ned fra loftet. I flåderne er også indbygget højtalere.
• I værkstedet er installeret Indus 2X49 Watts armaturer med HF dæmp.
• Automatisk dagslysstyring regulerer lysniveauet i forhold til dagslysindfaldet i lokalerne.
• I modtagelsen er installeret Specline LED-armaturer.
• Uden for bygningen er installeret Indra LED-vejarmaturer.
• Dagslyset i den centrale udstillingshal suppleres af LED-belysning, der er integreret i 21 metalflåder, som hænger ned fra loftet. I flåderne er også indbygget højtalere.
• I værkstedet er installeret Indus 2X49 Watts armaturer med HF dæmp.
• Automatisk dagslysstyring regulerer lysniveauet i forhold til dagslysindfaldet i lokalerne.
• I modtagelsen er installeret Specline LED-armaturer.
• Uden for bygningen er installeret Indra LED-vejarmaturer.